Program
Program studiów
Dzień 1 - Warsztat wprowadzający do Zarządzania Projektami
-
Wprowadzenie:
-
Czym jest, a czym nie jest projekt i zarządzanie projektami?
-
Jaka jest różnica pomiędzy produktem, projektem, programem i portfelem?
-
Co wyróżnia projekt od innych sposobów zarządzania?
-
Czy trójkąt projektu wyczerpuje wszystkie aspekty zarządzania projektem?
-
Najlepsze praktyki zarządzania projektami: czynniki powodzenia i porażek w projektach
-
Czym różni się projekt zwinny (agile) od przewidywalnego?
-
-
Cykl życia projektu:
-
Płaszczyzny, procesy, techniki i narzędzia zarządzania projektami
-
Przygotowanie, rozpoczynanie, realizowanie, monitorowanie i kontrola oraz zamykanie projektu
-
Jak mieć większą kontrolę nad projektem? Etapy projektu, tolerancje, raporty, zapisy
-
Odniesienie do specyfiki projektów realizowanych przez uczestników
-
-
Przygotowywanie projektu:
-
Cel, rezultat, korzyści. Jak poprawne zdefiniować cele projektu
-
Ćwiczenie: definiowanie celów projektu
-
-
Jak zapewnić, aby klient dostał to czego chce? Zapewnianie jakości
-
Ćwiczenie: definiowanie produktu projektu
-
-
Jakość w projekcie. Jak i po co ją mierzyć?
-
Jak ocenić, czy projekt jest korzystny, potrzebny i wykonalny? Definiowanie uzasadnienia projektu
-
Ćwiczenie: definiowanie uzasadnienia projektu
-
-
Kto powinien wziąć udział w projekcie i w jakiej roli? Definiowanie struktury organizacyjnej projektu
-
Jaka struktura jest najlepsza dla różnych projektów?
-
Elementy zarządzania zespołem projektowym
-
Kto jest za, a kto przeciw, kto zyska a kto straci w związku z projektem? Definiowanie interesariuszy projektu
-
Ćwiczenie: definiowanie struktury projektu
-
-
-
Od produktu do zadania, planowanie projektu:
-
Od czego zacząć? Planowanie zasad zarządzania projektem w obszarach: jakości, zmiany, ryzyka, komunikacji, zaopatrzenia
-
Planowanie w oparciu o produkty oraz strukturę podziału pracy
-
Jak sprawdzić czy o czymś nie zapomnieliśmy?
-
Produkty, zadania i co dalej? Harmonogramowanie i szacowanie
-
Cóż począć z nadmierną alokacją? Bilansowanie
-
Czy nie zapomnieliśmy o ryzyku?
-
Jakich narzędzi użyć do planowania?
-
Planowanie produktów i działań
-
-
Plan, harmonogram, budżet - efekt dobrego planowania
-
Zestawienie planu projektu oraz pozostałych niezbędnych do realizacji projektu informacji
-
Zarządzanie ryzykiem:
-
Czym jest ryzyko?
-
Jaki poziom ryzyka jest tolerowany w projekcie?
-
Kreatywne metody identyfikacji ryzyk - burza mózgów, diagramy przyczynowo skutkowe
-
Ocenianie ryzyka i planowanie reakcji na ryzyko
-
Reagowanie na ryzyko - odejmowanie racjonalnych decyzji w stanie niepewności - praktyczne metody,
-
Planowanie ryzyka
-
-
Komunikacja i jakość:
-
Jak zarządzać informacją?
-
Kto co i kiedy?
-
Jakość - opracowanie i zatwierdzenie
-
Kto się ma tym wszystkim zająć?
-
-
Zarządzanie zmianami:
-
Zagrożenie chaosem w wymaganiach
-
Czy zmiana musi być problemem?
-
Jak zorganizować dobry proces kontroli zmian
-
Ćwiczenie: zarządzanie zagadnieniami projektowymi
-
-
-
Realizacja planów, postępy, sterowanie
-
Skąd wiem, gdzie w projekcie się znajduje?
-
Jaki system raportowania wprowadzić
-
Jakie działania należy przedsięwziąć w przypadku zagrożenia przekroczenia tolerancji
-
-
Kiedy i jak zamknąć projekt?
-
Doświadczenie z realizacji projektu. Jak je zbierać i rozpowszechniać?
Dzień 2 - Zasady pracy zwinnej w projektach
-
Wstęp
-
Filozofia Agile, czym Agile różni się od podejścia tradycyjnego w zarządzaniu projektami?
-
Problemy tradycyjnego podejścia projektowego.
-
Geneza Agile
-
Manifest Agile
-
Pryncypia Agile
-
-
Przykładowe metody Agile
-
AgilePM®
-
Scrum
-
-
Przegląd elementów Scrum
-
Role w Scrum: Scrum Master, Product Owner, Development Team
-
Spotkania w Scrum: Backlog Refinement, Sprint Planning, Sprint Review, Sprint Retrospective, Daily Standup
-
Artefakty w Scrum: Product Backlog, Sprint Backlog, Przyrost
-
-
Definiowanie wymagań w formie User Story - technika Agile w praktyce
-
Komunikacja
-
Ustalanie priorytetów i Okienka Czasu
-
Które podejście Agile wybrać?
Dzień 3 i 4 - Agile Project Management® Foundation
-
Wprowadzenie do Agile
-
Wybór odpowiedniego podejścia zwinnego
-
Filozofia, pryncypia i zmienne projektu
-
Przygotowanie do sukcesu projektu
-
Proces DSDM
-
Role i obowiązki DSDM
-
Produkty DSDM
-
-
Kluczowe praktyki – MoSCoW i Timeboxing
-
Planowanie i kontrola w cyklu życia
-
Inne praktyki
-
Egzamin Agile Project Management™ Foundation.
Dzień 5 i 6 - Leading SAFe
-
Wprowadzenie do SAF-e
-
Wprowadzenie do Scaled Agile Framework
-
-
Umysł Lean
-
Przegląd Lean Software Development i Product Development Flow
-
-
Zwinny Rozwój Oprogramowania
-
Zastosowanie Zwinnego Rozwoju Oprogramowania w realiach dużego przedsiębiorstwa
-
Korzyści biznesowe
-
-
SAFe ScrumXP
-
Zapoznanie z "SAFe ScrumXP” ze szczególnym uwzględnieniem technicznych aspektów zarządzania projektami oraz metod ustalania ekonomicznych priorytetów, które umożliwiają skalowanie projektu do poziomu programu i portfolio
-
-
Agile Release Train
-
Rozpoznanie, wdrożenie i uruchomienie Agile Release Trains — długofalowych programów, w których zespół składający się z wielu zespołów Agile optymalizuje jakość i tempo dostarczania dla poszczególnych łańcuchów dostarczania wartości na dużą skalę
-
-
Zarządzanie Agile Portfolio Schematy transformacji Agile w tworzeniu strategii, planów inwestycyjnych oraz zarządzania programem
-
Zwinna Architektura
-
Skalowanie przywództwa
-
Skalowanie przywództwa zgodnie z zasadami Lean / Agile w dużym przedsiębiorstwie.
-
Dzień 7 i 8 - PMBOK warsztat praktyczny
-
Pojęcia podstawowe
-
Project Management Institute (PMI)®, PMBOK®Guide
-
Projekt, portfel projektów, program
-
Typowe problemy projektów
-
Projekt a struktura organizacji.
-
-
Inicjowanie projektu
-
Karta projektu
-
Interesariusze projektu
-
Struktura organizacyjna projektu
-
Uzasadnienie biznesowe.
-
-
Zarządzanie zakresem projektu
-
Zakres i produkty projektu
-
Dekompozycja zakresu
-
WBS - struktura podziału pracy.
-
-
Zarządzanie czasem
-
Metody sieciowe
-
Metoda ścieżki krytycznej (Critical Path Metod)
-
Aproksymacja PERT.
-
-
Budżet
-
Budżet projektu
-
Metody estymacji kosztów.
-
-
Zarządzanie ryzykiem
-
Analiza jakościowa i ilościowa
-
Rejestr ryzyka
-
Rezerwy projektowe.
-
-
Realizacja projektu
-
Kontrola postępu projektu
-
Metoda Earned Value.
-
-
Zarządzanie komunikacją
-
Kanały komunikacji
-
Plan komunikacji
-
Komunikacja formalna i nieformalna.
-
-
Zarządzanie jakością
-
Definicje jakości
-
Podstawowe narzędzia i miary jakości.
-
-
Zarządzanie dostawami
-
Procesy zarządzania dostawcami
-
Typy kontraktów i metody kontroli
-
Zamykanie fazy i projektu.
-
-
Zarządzanie interesariuszami
-
Kluczowi interesariusze projektu
-
Identyfikacja i analiza interesariuszy.
-
Dzień 9, 10 i 11 - Analiza biznesowa
-
Kluczowe terminy i pojęcia zarządzania modelowaniem procesów
-
Modelowanie procesu, zarządzanie procesowe, doskonalenie procesów
-
Działania w ramach zarządzania procesowego
-
Model przebiegu pracy
-
Kluczowe korzyści z zarządzania modelowaniem procesów
-
Etapy projektu doskonalenia procesów
-
Role i obowiązki związane z analizą biznesową
-
Zarządzanie zmianami organizacyjnymi.
-
-
Przeprowadzanie etapu definicji
-
Osiąganie konsensusu, co do procesów uwzględnionych w projekcie doskonalenia procesów
-
Odniesienie procesów do strategii biznesowych
-
Opracowanie ogólnych planów zarządzania ryzykiem, komunikacją i zmianami.
-
-
Przeprowadzanie etapu analizy
-
Przeprowadzanie modelowania przebiegu pracy
-
Tworzenie diagramów „swim lane”
-
- notacja BPMN
-
- notacja EPC
-
-
Przeprowadzanie mapowania strumienia wartości
-
Tworzenie map stanu istniejącego procesów
-
Określanie i gromadzenie metryk
-
Tworzenie wzorców procesów
-
Przeprowadzanie analizy braków
-
Przeprowadzanie analizy źródłowych przyczyn
-
Przeprowadzanie analizy interesariuszy
-
Przeprowadzanie ogólnej analizy opłacalności.
-
-
Przeprowadzanie etapu wdrożenia
-
Dokumentowanie, walidacja oraz potwierdzanie nowych celów
-
Formułowanie metod pomiaru
-
Projektowanie nowego procesu
-
Aktualizacja planów zarządzanie ryzykiem, komunikacją oraz zmianami
-
-
Przeprowadzanie etapu kontroli
-
Informowanie o wnioskach
-
Przeprowadzanie planów wdrożeniowych
-
Monitorowanie i kontrola.
-
Dzień 12 (Opcja 1) Symulacja Sułtańskie Wesele - Agile w praktyce (opcja stacjonarna)
Symulacja odzwierciedla główne zasady podejścia Agile, a poszczególne jej etapy to jednocześnie konkretne fazy projektu. Wymaga i uczy planowania, podziału ról, komunikacji i współpracy, kreatywnych pomysłów, podejmowania ryzyka, reagowania na zmiany oraz ponoszenia konsekwencji wynikających z wyborów i decyzji zespołu projektowego. Zastosowanie symulowanej rzeczywistości wpływa na kształcenie i rozwój realnych kompetencji uczestników poprzez ukazanie podejścia zwinnego z unikalnej perspektywy. Osoby biorące udział w symulacji zachowują się realistycznie: testują możliwe rozwiązania, widzą ich skutki, popełniają błędy i uczą się ich nie powtarzać. Wspólnie poszukują rozwiązań.
Symulacja pozwala przełożyć teorię na praktyczne zastosowania, z możliwością obserwowania rezultatów działań w dość krótkim czasie i bez ryzyka. To swego rodzaju laboratorium biznesowe, w którym przyśpieszamy procesy i patrzymy na organizację przez mikroskop
Dzień 12 (Opcja 2) Narzędzia biznesowe wspierające realizację projektów (opcja online)
-
Narzędzia wspierające decyzję uruchamiające lub blokujące projekt
-
analiza otoczenia biznesowego (np. analiza 5 Sił Portera, PESTLE)
-
analiza sytuacji firmy (np. Analiza SWOT)
-
-
Narzędzia wspierające określenie zakresu zmiany, jaki wprowadzi projekt (np. metoda 7S, Łańcuch wartości Portera)
-
Narzędzia wspierające definiowanie produktu końcowego (np. Vision box, struktura podziału produktu, tworzenie kryteriów akceptacji)
-
Modele definiujące i sprawdzające jakość obsługi klientów (zewnętrznych i wewnętrznych)
-
Wizja i sposoby oceny sposobów realizacji projektów
-
modele definiujące wizję projektu (np. As….To be…), prowadzenie warsztatów uwspólniających wizję projektową
-
sprawdzenie opłacalności projektu (wskaźniki opłacalności)
-
sprawdzenie możliwości technicznych wykonania projektu (audyt zasobów)
-
-
Tworzenie zespołu w projekcie
-
aspekty miękkie budowania zespołów ( testy osobowości)
-
przydzielania odpowiedzialności w projektach (macierz RACI)
-
analiza interesariuszy (macierz wpływu i zainteresowania)
-
komunikacja w środowisku projektowym (plan komunikacji)
-
-
Metody wspierające organizację pracy (np. Kanban, Priorytetyzacja, model Kano, codzienne spotkania)
-
Metody oceny ryzyka w projekcie
-
metody definiowania ryzyka biznesowego (np. SWOT, PEST)
-
metody oceny ryzyka w projekcie (np. metoda wartości oczekiwanej, macierze ryzyk)
-
-
Badanie postępów w projekcie
-
metoda do badania trendów Earned Value
-
metody do kontrolowanie projektów zwinnych (wykresy burn -up, i burn-down).
-
Dzień 13 i 14 - Scrum Product Owner
-
Zwinne zarządzanie produktami – podstawy metodyki z wyszczególnieniem ról
-
Kryteria jakości produktu – zarządzanie wartościami
-
Wymagania – zarządzanie i analiza
-
Planowanie w metodykach zwinnych
-
Wartość przyrostu i wydania
-
Zarządzanie wydaniami oprogramowania
-
Koszt posiadania oraz dług technologiczny
-
Planowanie w ujęciu zwinnym
-
Kontrola przebiegu prac.
Dzień 15 i 16 - Akademia menadżera IT
-
Tworzenie i rozwój zespołu IT
-
Fazy rozwoju zespołu
-
Rola lidera w zespole
-
Wartości i zasady w zespole
-
Integracja zespołu
-
Efektywny zespół HPT
-
-
Nawigowanie zespołu IT
-
Wizja, cele i zadania zespołu
-
Wyznaczanie, negocjowanie i komunikowanie celów.
-
Metodologie SMART i OKR
-
Delegowanie zadań
-
Monitorowanie i rozliczanie celów i zadań
-
Budowanie odpowiedzialności, samoorganizacji
-
Wyzwania zdalnego zarządzania zespołem
-
-
Efektywna komunikacja, czyli jaka?
-
Modele i funkcje komunikacji
-
Składowe efektywnej komunikacji
-
Bariery komunikacyjne i ich wpływ na zarządzanie i liderowanie
-
Style komunikacyjne w oparciu o style myślenia
-
Poziomy słuchania
-
Narzędzia efektywnej komunikacji
-
-
Motywowanie zespołu
-
Fakty i mity na temat motywacji
-
Kluczowe motywatory
-
Prowadzenie rozmów motywujących i rozwijających
-
Udzielanie informacji zwrotnych
-
Rozmowy oceniające
-
Narzędzia coachingowe w pracy menedżera
-
Korygowanie zachowań członków zespołu
-
Egzekwowanie ustaleń w zespole
-
Trudne rozmowy menadżera
-
Dobre praktyki zdalnej komunikacji.
-
Dzień 17 - Zarządzanie jakością w projekcie
-
Uwarunkowania i rozwój zarządzania jakością
-
Zasady zarządzania jakością
-
Modele zarządzania jakością
-
System zarządzania jakością
-
Koszty jakości w organizacji
-
Metody w zarządzaniu jakością
-
Doskonalenie zarządzania jakością
-
Czynnik ludzki w zarządzaniu jakością
-
Zarządzanie jakością w sektorach gospodarki.
Dzień 18 - Zarzadzanie ryzykiem w projekcie
-
Wstęp do zarządzania ryzykiem
-
Ustanowienie celów
-
Kontekst wewnętrzny i zewnętrzny
-
Interesariusze
-
Identyfikacja ryzyka
-
Rodzaje ryzyka
-
Ryzyko finansowe
-
Ryzyko kredytowe
-
Ryzyko operacyjne
-
Analiza i ocena ryzyka
-
Działania na ryzyku
-
Monitoring i raportowanie
-
Doskonalenie zarządzania ryzykiem i modele dojrzałości
-
GRC (Governance - Risk - Compliance),
-
Standardy zarządzania ryzykiem
-
Specyficzne obszary zarządzania ryzykiem.
Dzień 19 - Compliance w projekcie
-
Compliance – metodologia i standardy
-
Geneza i funkcja compliance,
-
Rola i cele compliance w zarządzaniu projektem,
-
Kultura compliance,
-
Środowisko compliance,
-
Środowisko etyczne,
-
Psychospołeczne aspekty zgodności,
-
Kodeks etyki i lista naruszeń,
-
Polityka prezentów.
-
Sektorowa specyfika compliance - 4 godzin dydaktycznych
-
Prawo bankowe, finanse i ubezpieczenia,
-
Ochrona konkurencji i konsumentów
-
FCPA,
-
ISO19600,
-
UK Bribery Act,
-
ISO37001,
-
Marketing i komunikacja funkcji compliance w organizacji,
-
Zarządzanie ryzykiem braku zgodności
-
Compliance officer - rola, zadania, odpowiedzialność, informowanie, konsulting, komunikacja,
-
Zarządzanie funkcją compliance.
-
Współczesne oszustwa gospodarcze i nadużycia
-
Tworzenie ładu organizacyjnego zwalczania oszustw w organizacji,
-
Ryzyka i incydenty IT Compliance,
-
Cyberprzestępczość i przestępstwa w nowych technologiach,
-
Standardy i modele w zapewnieniu bezpieczeństwa i odporności,
-
OT compliance,
-
Privacy compliance (aspekty międzynarodowe i krajowe),
-
Nowe technologie i ich wpływ na compliance.
-
Wykonywanie audytu compliance.
-
Techniki compliance, narzędzia, metodyka pracy,
-
Psychologia i komunikacja w compliance (coaching),
-
Tworzenie procedur compliance, dokumentacja zadań compliance,
-
Tworzenie programu antykorupcyjnego,
-
Analiza programów antykorupcyjnych, techniki, praktyka,
-
Code of conduct/ reputacja firmy,
-
Compliance i kryptowaluty,
-
Konflikt interesów,
-
Pranie pieniędzy.
-
Sygnaliści (Procedura i kanały zgłaszania nieprawidłowości (whistleblowing channels) oraz ochrony Sygnalisty (Whistleblower)),
-
Współpraca z Sygnalistą, ochrona anonimowości sygnalisty, ochrona audytora śledczego.
Dzień 20 - Audyt projektu
-
Zarządzanie projektami, programami i portfelem inicjatyw - kluczowe zagadnienia dla audytora zewnętrznego.
-
Charakterystyka metodyk zarządzania projektami - kluczowe zagadnienia dla audytora wewnętrznego.
-
Metodyka audytów programów i projektów.
-
Systemowe podejście do audytu programów i projektów.
-
Kroki realizacji audytu wewnętrznego w programie i projekcie.
-
Audytor wewnętrzny jako konsultant biznesowy wspierający podejmowanie racjonalnych decyzji.
-
Praktyka audytowania projektów – case studies.
W ramach uczestnictwa w studiach EMBA, uczestnicy mogą zakupić poniższe szkolenia w promocyjnej cenie. Szkolenia mogą być dodatkowym uzupełnieniem do już posiadanej wiedzy, z obszaru projektowego.
-
PRINCE2® 6th edition Foundation - akredytowane szkolenie z egzaminem – 3 dni
-
PRINCE2® 6th edition Practitioner - akredytowane szkolenie z egzaminem- 2 dni
-
Agile Project Management Practitioner – Szkolenie akredytowane z egzaminem – 2 dni
-
AgileBA® Foundation – akredytowane szkolenie z egzaminem – 3 dni
-
ITIL® 4 Foundation z egzaminem ITIL® Foundation Certificate in IT Service Management – 2 dni.
Obecny menadżer IT, powinien znać metody prowadzenia projektów. Na rynku króluje podejście zwinne i podejścia metodyczne takie jak: Scrum oraz AgilePM. Z uwagi na to, że bardzo często menadżerowie stawiani są w roli właściciela biznesowego, dlatego cenną kompetencją jest rozumienie realizacji projektu, właśnie z tego punktu widzenia. Podejście SAFe (czyli traktujące o skalowaniu metodyki agile), jest stosowane przez coraz większą liczbę organizacji do coraz szerszego zakresu zdań.
Aby program studiów pozostał kompleksowy, proponujemy dodatkowe modułu, związane z narzędziami oraz wzmacniające kompetencje ich stosowania.
Umieszczenie w programie studiów Analizy Biznesowej spowoduje, że uczestnicy uzyskają lepszą perspektywę zarządzania strategicznego podczas realizacji projektów.
Całość programu, uzupełniona została o zagadnienia związane z kompetencji miękkimi z zakresu zarządzania i prowadzenia projektów.
Przedstawiona oferta ma charakter informacyjny i nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu art.66 §1 kodeksu cywilnego.
Tryb studiów stacjonarny lub hybrydowy.