Rachunkowość
Finance and accounting
Duration of study:
1 year (2 semesters)
Language:
polish
Main objectives
of the program
- rozszerzanie i pogłębianie wiedzy niezbędnej do wykonywania zawodu księgowego, prowadzenia własnego biura rachunkowego oraz udoskonalenia umiejętności w zakresie prowadzenia ewidencji i analiz finansowych operacji gospodarczych,
- przekazanie zasad stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych z zakresu rachunkowości,
- przygotowanie do rachunkowej analizy organizacji,
- ukształtowanie praktycznych umiejętności menedżerskich: współdziałania z otoczeniem, rozwiązywania konfliktów, komunikowania się, prowadzenia negocjacji, inicjowania zmian, wrażliwej reakcji na problemy społeczne.
Career prospects
Absolwenci podyplomowych studiów rachunkowości mają możliwość zatrudnienia na stanowiskach związanych z księgowością i finansami praktycznie w każdego rodzaju przedsiębiorstwie. Mogą ubiegać się o stanowiska w działach finansowo-księgowych przedsiębiorstw państwowych i prywatnych, a także o eksponowane stanowiska głównych księgowych – nadzorujących pracę w księgowości, dyrektorów finansowych – kierujących i kontrolujących politykę finansową przedsiębiorstw, analityków finansowych – których zadaniem jest między innymi badanie możliwości finansowych firmy.
This program
is for you if:
- Masz doświadczenie na stanowisku w dziale finansów i rachunkowości
- Posiadasz wykształcenie wyższe
- Wypełnisz formularz zgłoszeniowy on-line
What will you
gain?
Kończąc nasze studia uzyskasz następujące dyplomy i upoważnienia
Świadectwo
ukończenia studiów podyplomowych
Dyplom
ukończenia studiów podyplomowych w języku angielskim
Curriculum and structure
Celem programu jest rozwijanie i pogłębianie u słuchaczy określonych umiejętności niezbędnych w osiągnięciu sukcesu w branży finansowo rachunkowej.
A. Podstawowe pojęcia rachunkowości:
- Podmiot gospodarczy,
- Wartość pieniężna,
- Koszt historyczny,
- Okresy sprawozdawcze.
B. Teoretyczne podstawy rachunkowości:
- Konta księgowe,
- Zasada podwójnego zapisu w księgach rachunkowych,
- Prezentacja sytuacji majątkowej, finansowej i wyniku finansowego w sprawozdaniu finansowych.
C. Podstawowe zasady rachunkowości:
- Zasada memoriału,
- Zasada ciągłości,
- Zasada kontynuacji,
- Zasada współmierności,
- Zasada istotności,
- Zasada ostrożności,
- Zasada wyższości treści nad formą.
D. Zasady pomiaru i klasyfikacji informacji w rachunkowości.
E. Normy prowadzenia rachunkowości:
- Normy prawne,
- Uznane normy zawodowe,
- Metody rachunkowości i ich stosowanie.
F. Zagadnienia związane z organizacją rachunkowości oraz jej kontroli wewnętrznej.
G. Harmonizacja rachunkowości w Europie i na świecie:
- Organizacje międzynarodowe zajmujące się harmonizacją rachunkowości,
- Rola, znaczenie i zastosowanie Międzynarodowych Standardów Rachunkowości,
- Dyrektywy Unii Europejskiej dotyczące rachunkowości.
A. Wycena bieżąca i bilansowa poszczególnych składników aktywów i pasywów:
- Przy założeniu kontynuacji działania,
- W warunkach utraty kontynuacji działania,
- Wyrażonych w walutach obcych.
B. Kryteria klasyfikacji papierów wartościowych do długoterminowych bądź krótkoterminowych aktywów finansowych.
C. Ewidencyjne ujęcie w rachunkowości operacji papierami wartościowymi, obrotu nieruchomościami, obrotu wierzytelnościami.
D. Kapitały (fundusze) podstawowe w jednostkach różnego typu: spółki handlowe, przedsiębiorstwa państwowe i inne, kapitały zapasowe i rezerwowe, kapitał z aktualizacji wyceny, zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, inne fundusze specjalne.
E. Krótkoterminowe i długoterminowe należności i zobowiązania.
F. Rezerwy na zobowiązaniach ze szczególnym uwzględnieniem rezerwy na podatek dochodowy.
G. Ujęcie przychodów i kosztów:
- Uznanie przychodów,
- Przychody ze sprzedaży produktów, towarów i usług,
- Koszt sprzedanych produktów, towarów i usług,
- Przychody i koszty finansowe,
- Pozostałe przychody i koszty operacyjne,
- Rozliczenia międzyokresowe kosztów i przychodów,
- Obroty wewnętrzne i koszt obrotów wewnętrznych,
- Pozycje nadzwyczajne – kryteria ich klasyfikacji,
- Ustalanie wyniku finansowego brutto i netto,
- Podział wyniku finansowego,
- Ustalanie wyniku finansowego z punktu widzenia zasad rachunkowości i dochodu dla potrzeb podatkowych.
H. Szczególne problemy w rachunkowości, zdarzenia warunkowe, zdarzenia występujące po dacie bilansu.
I. Długoterminowe umowy o usługi, w tym o roboty budowlane.
J. Rachunkowość jednostek w szczególnych sytuacjach.
K. Rozpoczęcie działalności:
- Przekształcenie,
- Połączenie,
- Przejęcie,
- Postępowanie naprawcze,
- Likwidacja,
- Upadłość,
- Prywatyzacja przedsiębiorstw państwowych.
L. Szczególne zasady rachunkowości jednostek nieprowadzących działalności gospodarczej.
A. Ujęcie w rachunkowości składników aktywów obrotowych:
- rzeczowych aktywów obrotowych(wycena i prezentacja po koszcie historycznym),
- środków pieniężnych w kasie i na rachunkach bankowych,
- weksli i czeków obcych,
- nabytych w celu odsprzedaży papierów wartościowych,
- należności.
A. Inwestycje w rachunkowości:
- Pojęcie inwestycji,
- Klasyfikacja inwestycji: inwestycje w nieruchomości, inwestycje w wartości niematerialnych i prawne,
- Długoterminowe aktywa finansowe,
- Krótkoterminowe aktywa finansowe.
B. Długoterminowe aktywa finansowe:
- Udziały lub akcje,
- Inne papiery wartościowe,
- Udzielone pożyczki,
- Inne długoterminowe aktywa finansowe.
C. Krótkoterminowe aktywa finansowe:
- Udziały lub akcje,
- Inne papiery wartościowe,
- Udzielone pożyczki,
- Inne krótkoterminowe aktywa finansowe.
D. Wycena długo i krótkoterminowych aktywów finansowych.
E. Ewidencyjne ujęcie długo i krótkoterminowych aktywów finansowych.
A. Inwestycje w rachunkowości:
- Pojęcie inwestycji,
- Klasyfikacja inwestycji: inwestycje w nieruchomości, inwestycje w wartości niematerialnych i prawne,
- Długoterminowe aktywa finansowe,
- Krótkoterminowe aktywa finansowe,
B. Długoterminowe aktywa finansowe:
- Udziały lub akcje,
- Inne papiery wartościowe,
- Udzielone pożyczki,
- Inne długoterminowe aktywa finansowe.
C. Krótkoterminowe aktywa finansowe:
- Udziały lub akcje,
- Inne papiery wartościowe,
- Udzielone pożyczki,
- Inne krótkoterminowe aktywa finansowe.
D. Wycena długo i krótkoterminowych aktywów finansowych.
E. Ewidencyjne ujęcie długo i krótkoterminowych aktywów finansowych.
A. Ogólne zasady sporządzania sprawozdań finansowych:
- Rodzaje sprawozdań,
- Funkcje sprawozdań finansowych,
- Normy (standardy) jakości sprawozdań finansowych.
B. Roczne sprawozdanie finansowe i jego składniki:
- Bilans,
- Rachunek zysków i strat,
- Rachunek przepływów pieniężnych,
- Informacja dodatkowa,
- Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym.
C. Sprawozdanie z działalności jednostki:
- Tryb i terminy: sporządzania, badania, zatwierdzania i ogłaszania sprawozdań finansowych.
A. Cele i metody analizy finansowej:
- Pojęcie analizy finansowej,
- Funkcje analizy finansowej,
- Metody analizy finansowej oraz ich dobór,
- Kryteria miary i mierniki analizy finansowej i ich dobór,
- Modelowe rozwiązania analizy finansowej i kierunki ich ewolucji.
B. Narzędzia analizy finansowej:
- Wstępna analiza sprawozdania finansowego: bilansu, rachunku zysków i strat, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienie zmian w kapitale(funduszu) własnym,
- Analiza wskaźnikowa:
– Wskaźnik płynności,
– Wskaźnik rentowności,
– Wskaźnik zadłużenia,
– Wskaźnik obrotowości,
– Wskaźnik rynku kapitałowego,
– Modele wielowskaźnikowego.
C. Nowoczesne narzędzie analizy finansowej.
A. Przygotowanie sprawozdań finansowych do dokonania analizy:
- Grupowanie pozycji,
- Doprowadzenie do porównywalności sprawozdań dotyczących różnych okresów i sporządzonych według odmiennych zasad,
- Eliminacja pozycji dotyczącej operacji wewnętrznych,
- Uwzględnienie inflacji.
B. Wskaźniki oceniające wykorzystywanie majątku i kapitałów.
C. Wskaźniki oceniające rentowność (w tym również wyniki finansowe).
D. Wskaźniki płynności, wskaźniki cash flow.
E. Wskaźniki rynku kapitałowego.
A. Prowadzenie ksiąg rachunkowych:
- Zasady ogólne.
B. Podmioty:
- Sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych,
- Odpowiedzialność karna.
C. Dowody księgowe.
D. Księgi rachunkowe:
- Funkcje,
- Formy,
- Zapisy w porządku chronologicznym i systematycznym,
- Księga główna i księgi pomocnicze,
- Zestawienie obrotów i sald,
- Inwentaryzacja.
E. Otwieranie i zamykanie ksiąg rachunkowych.
F. Inwentaryzacja:
- Pojęcie,
- Zakres,
- Metody inwentaryzacji,
- Tryb przeprowadzania,
- Różnica inwentaryzacyjne i ich rozliczenie.
G. Dokumentacja w zakresie stosowanych przez jednostkę zasad rachunkowości.
H. Ochrona i przechowywanie dokumentacji.
I. Stosowanie techniki komputerowej przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych.
A. Koszty i pojęcia bliskoznaczne.
B. Miejsce rachunku kosztów w systemie informatycznym.
C. Przedmiot, cele i zadania rachunku kosztów.
D. Klasyfikacja kosztów dla potrzeb rachunkowości finansowej.
E. Koszty a struktura organizacyjna przedsiębiorstwa.
F. Przekroje ewidencyjne kosztów a układ rachunku zysków i strat, dostosowanie ewidencji kosztów do potrzeb jednostki, uproszczenia w ewidencji kosztów.
G. Istota, przedmiot, rodzaje i metody kalkulacji kosztów.
H. Koszty działalności pomocniczej i ich rozliczenie.
I. Sprawozdawczy rachunek kosztów.
J. Rachunek kosztów normalnych, uzasadniona część pośrednich kosztów produkcyjnych.
K. Rachunek kosztów standardowych (normatywnych, postulowanych), kalkulacja i analiza odchyleń kosztów rzeczywistych od standardowych.
L. Klasyfikacja kosztów dla celów zarządzania.
M. Rachunek kosztów zmiennych, metody wyodrębniania kosztów stałych i zmiennych, rachunek kosztów zmiennych a krótkookresowy wynik finansowy.
N. Zmiany w otoczeniu przedsiębiorstwa i ich wpływ na zakres informacji dostarczanych przez rachunek kosztów.
O. Nowoczesne koncepcje rachunku kosztów:
- Rachunek kosztów działań,
- Rachunek kosztów cyklu zużycia produktu,
- Rachunek kosztów docelowych.
P. Rachunek kosztów w warunkach inflacji.
C. Decyzje krótkookresowe w oparciu o analizę relacji koszty – rozmiary produkcji – zysk oraz koncepcję marży na pokrycie progu rentowności, analiza wrażliwości, marża bezpieczeństwa, koncepcja rachunku wielostopniowego i marży segmentowej, decyzje przy istnieniu czynników ograniczających, decyzje cenowe dla zamówień specjalnych.
D. Decentralizacja zarządzania, ośrodki odpowiedzialności, mierniki oceny efektywności działania ośrodków odpowiedzialności.
E. Planowanie i budżetowanie oraz ocena wykonania budżetów:
- Planowanie i kontrola w zarządzaniu,
- Znaczenie wewnętrznych sprawozdań informujących o wykonaniu zamierzeń i odchyleniach pomiędzy wielkościami planowanymi a badanymi,
- Budżet główny (wiodący), jego elementy i sposób przygotowania, budżet operacyjny i budżet finansowy,
- Sprawozdania z wykonania budżetów.
F. Rachunek efektywności decyzji długookresowych:
- Rodzaje inwestycji,
- Budżetowanie kapitałowe,
- Metody oceny efektywności decyzji inwestycyjnych,
- Ryzyko związane z podejmowaniem decyzji długookresowych,
- Odchylenia kosztów faktycznych od kosztów standardowych wytworzenia w zakresie kosztów materiałów bezpośrednich, płac bezpośrednich i kosztów pośrednich,
- Przyczyny odchyleń kosztów bezpośrednich oraz pośrednich kosztów stałych i zmiennych,
- Struktura odchyleń cząstkowych składających się na odchylenie zysku operacyjnego.
16 godzin dydaktycznych
16 godzin dydaktycznych
16 godzin dydaktycznych
Warunkiem ukończenia jest: 80% obecności na zajęciach, aktywne uczestniczenie w zorganizowanych zajęciach oraz uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu końcowego.
Lecturers
Profesor uczelni w Katedrze Informatyki i Rachunkowości Międzynarodowej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Jest członkiem European Accounting Association, Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, dyplomowanym księgowym oraz doradcą podatkowym. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie praktyczne w prowadzeniu rachunkowości finansowej oraz w organizacji rachunkowości zarządczej na stanowiskach kierowniczych, doradczych i eksperckich. Autorka i współautorka opracowań naukowych zarówno krajowych, jak i zagranicznych, z elementami praktyki. W pracy badawczej zajmuje się problematyką rachunkowości finansowej i zarządczej, ze szczególnym uwzględnieniem sprawozdawczości finansowej, zagadnień etyki zawodowej w rachunkowości, jak również unikania i uchylania się od opodatkowania.
mgr Edyta Złamańczuk
dr hab. Paweł Felis
Doktor nauk prawnych, radca prawny. Specjalizuje się w obsłudze prawnej podmiotów leczniczych. Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie przygotowywania oraz opiniowania umów, sporządzania ekspertyz i opinii prawnych oraz zastępstwa procesowego. Jego doświadczenie oraz zainteresowania obejmują w szczególności prawo administracyjne, prawo ochrony danych osobowych, publiczne prawo ochrony zdrowia oraz prawo medyczne.
Celem przedmiotu będzie uzyskanie wiedzy i umiejętności w zakresie sporządzania umów, ich zrozumienia oraz dokonania oceny postanowień zawartych w umowach. Przedmiot „Prawo umów w biznesie” obejmuje zagadnienia związane z zawieraniem umów, ich strukturą, określeniem obowiązków stron umowy, wykonywaniem umów oraz rozwiązaniem umów. Szczegółowym celem przedmiotu “Prawo umów w biznesie” jest zapoznanie uczestników studiów z umowami zawieranymi na gruncie Prawa farmaceutycznego.
Considering individual approaches to the needs of the Students, the University reserves the right to make changes to the program in accordance with their professional background, preparation, and interests. These changes can affect up to 25% of the curriculum.
We are open to suggestions regarding the implementation of the program. Together, we create our future.
The presented offer is for information purposes only and does not constitute a commercial offer within the meaning of art. 66 §1 of the Civil Code.
Fees
| Registration | Annual (1 installment) |
Per semester (2 installments) |
Monthly (10 installments) |
|---|---|---|---|
| 250 PLN | 4500 zł | 2750 zł | 650 zł |
Bank account number: 10 1130 1017 0020 1508 9720 0001
Transfer description: first name, last name, field of study
Discounts
-
-20% FOR GRADUATES
who graduated from UEHS within the last year.
-
-10% DISCOUNT FOR GRADUATES
who graduated from UEHS more than a year ago.
-
EDUCATION VOUCHER
Familiarize yourself with the terms of receiving vouchers (PDF, 200 KB).
External funding
Starting a postgraduate program does not have to be a financial burden. Getting funding for postgraduate studies is easier than you might think. Here are some of the available programs that you can take advantage of and complete your postgraduate studies at very attractive financial terms, with up to 100% funding. All you have to do is choose the best program for you, apply and start your postgraduate studies at the University of Economics and Human Sciences in Warsaw.
Please note that each participant individually contacts the project operator of a particular project to familiarize themselves with its terms and conditions. The project operators have their own regulations and accounting systems. After signing an agreement with an operator for a given service, contact the UEHS Postgraduate Education Center to provide the necessary documents and information.
The “OPEN” project
The initiative is co-financed by the European Social Fund and implemented by the Enterprise Development Foundation. The “Open” project is an offer of an interest-free loan for individuals who wish to expand their horizons. The loan can be used to complete courses, postgraduate studies, internships, and placements. Moreover – obtaining a postgraduate certificate gives you a chance to redeem part of the amount!
Scholarship of the Labor Office of the Capital City of Warsaw to fund postgraduate studies
The project is aimed at the unemployed and individuals over 45 years of age. The City Council can finance the cost of postgraduate studies, up to PLN 4000. Similar programs are available at Labor Offices across the country – we encourage you to search for information on what your hometown has to offer.
National Educational Fund
The fund provides up to 100% funding for postgraduate studies. Any employer can apply for funds to provide education for their employees. The subsidy can be provided for postgraduate or MBA studies – all that is required is that the employer takes the initiative or gives permission for the employee to start postgraduate studies. If you seek growth – get your manager interested in the opportunity to gain new qualifications for free!
State Fund for Rehabilitation of Disabled People
The program is implemented with funds from the State Fund for Rehabilitation of Disabled People. The main objective of the project is to help people with disabilities obtain higher education by subsidizing the cost of education – funds can be obtained for, among other things, undergraduate, graduate, long-cycle graduate studies, and postgraduate studies.
Polish Agency for Enterprise Development (PARP)
The Development Services Base makes it possible to freely choose the entity with which entrepreneurs and their employees will improve their competencies. The database allows you to easily and quickly find development services that meet your needs. Using the Database, you can improve your competencies, change the direction of your career, and make passion the source of your income.