Executive Master of Business Administration (EMBA) Zarządzanie w ochronie zdrowia
Management
Duration of study:
1 year (2 semesters)
Language:
polish
Main objectives
of the program
- rozszerzanie i pogłębianie wiedzy menedżera,
- przekazanie zasad stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych z zakresu zarządzania,
- przygotowanie do analizy organizacji,
- ukształtowanie praktycznych umiejętności menedżerskich: współdziałania z otoczeniem, rozwiązywania konfliktów, komunikowania się, prowadzenia negocjacji, inicjowania zmian, wrażliwej reakcji na problemy społeczne.
Career prospects
Studia EMBA są powszechnie uważane za najwyższą formę wykształcenia menedżerów. Program przygotowany jest z myślą o osobach, które zajmują, bądź będą zajmować kierownicze stanowiska w przedsiębiorstwach.
Wielu menedżerów odczuwa brak formalnego wykształcenia z zakresu finansów, zarządzania i marketingu, dlatego też studia EMBA stały się niezbędnym szczeblem w karierze zawodowej.
Absolwenci studiów podyplomowych Executive Master of Business Administration (EMBA) nabywają uprawnienia do zasiadania w radach nadzorczych spółek z udziałem skarbu państwa (Podstawa prawna: art. 19 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. – o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz.U. z 2020, poz. 735).
This program
is for you if:
- Masz doświadczenie na stanowisku kierowniczym min. 4 lata
- Posiadasz wykształcenie wyższe
- Złożysz CV i wypełnisz formularz zgłoszeniowy on-line
What will you
gain?
Kończąc nasze studia uzyskasz następujące dyplomy i upoważnienia
Świadectwo
ukończenia studiów podyplomowych
Zaświadczenie
do zasiadania w radach spółkach nadzorczych Skarbu Państwa
Dyplom
ukończenia studiów podyplomowych w języku angielskim
Curriculum and structure
Celem programu jest rozwijanie i pogłębianie u słuchaczy określonych umiejętności niezbędnych w osiągnięciu sukcesu. EMBA przygotowuje do pracy menedżerskiej oraz do prowadzenia własnego przedsiębiorstwa.
- Rola zasobów finansowych w prowadzeniu działalności gospodarczej w podmiocie leczniczym.
- Przegląd i analiza podstawowych pojęć z zakresu finansów (rentowność, płynność, koszt, ryzyko, kapitał, zarządzanie majątkiem i kapitałem obrotowym).
- Znaczenie planowania i sprawozdań finansowych oraz controllingu finansowego.
- Modele finansowania w systemie ochrony zdrowia w Polsce i za granicą – krótki przegląd.
- System ubezpieczeniowy versus system budżetowy – analiza porównawcza.
- Formy organizacyjno-prawne funkcjonowania jednostek ochrony zdrowia a ich wpływ na źródła i strukturę przychodów finansowych – (przegląd tzw. dobrych praktyk, teoria + warsztaty).
- Procesy konsolidacji oraz dekoncentracji na polskim rynku usług medycznych.
- Priorytety zdrowotne (Mapy Potrzeb Zdrowotnych, IOWISZ) – (teoria + warsztaty).
- Koordynowana Opieka Zdrowotna – szanse i zagrożenia.
- Miejsce finansów w zarządzaniu strategicznym podmiotem leczniczym – (teoria + warsztaty).
- Wprowadzenie do analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa.
- Zarządzanie ryzykiem w podmiocie leczniczym.
- Przychody i koszty w podmiocie leczniczym.
- Prawne i ekonomiczne aspekty kontraktowania i rozliczania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej – (teoria + warsztaty).
- Finansowanie i rozliczanie świadczeń opieki zdrowotnej – (teoria + warsztaty).
- Współpraca z Narodowym Funduszem Zdrowia – (teoria + warsztaty).
- Komunikacja społeczna i PR jednostki leczniczej w zakresie pozyskiwania środków finansowych.
- Koncepcje zarządzania jakością w ochronie zdrowia przez pryzmat konkurencji – czy to możliwe?
- Co rozumiemy przez nowoczesne podejście do zawodów ochrony zdrowia
- Primary Nursing – wyzwanie czy nieodzowna przyszłość wobec oczekiwań pacjenta i efektywnego zarządzania w skali mikro i makro. (przegląd tzw. dobrych praktyk, teoria + warsztaty).
- Model APN – wady i zalety? (przegląd tzw. dobrych praktyk, teoria + warsztaty).
- Komunikacja – dlaczego to jest ważne by prawidłowo zarządzać?
- Motywatory i demotywatory w pracy ochrony zdrowia a efektywność pracy.
- Kompetencje kadry zarządzającej ochrony zdrowia w obliczu obecnych wyzwań.
- Jak budować swoją pozycję w zespole (pracownik – przełożony i vice versa).
- Jak budować swoją pozycję jako lidera zmian poza miejscem pracy?
- Rola i zadania współczesnej ochrony zdrowia – podsumowanie.
- Proces refundacyjny
- Proces refundacyjny – rola MZ, NFZ, AOTMiT, podmiotów odpowiedzialnych.
- Wykaz świadczeń gwarantowanych.
- Część kliniczna.
- Wprowadzenie do medycyny opartej na dowodach (EBM).
- Podstawowe pojęcia HTA.
- Analiza problemu decyzyjnego.
- Analiza kliniczna.
- Strategia wyszukiwania badań w bazach PubMed i Cochrane.
- Część ekonomiczno-finansowa
- Analiza ekonomiczna.
- Analiza wpływu na budżet.
- Analiza racjonalizacyjna.
- Pricing
- Kategorie dostępności refundacyjnej.
- Poziomy odpłatności.
- Wyznaczanie cen leków.
- Grupy limitowe.
- Instrumenty podziału ryzyka (RSS, RSA).
- Tworzenie Programów Polityki Zdrowotnej
- Aspekty prawne dotyczące Programów Polityki Zdrowotnej.
- Fazy tworzenia Programów Polityki Zdrowotnej.
- Rekomendacje dotyczące tworzenia Programów Promocji Zdrowia.
- Kryteria oceny Programów Polityki Zdrowotnej
- Aspekty wpływające na ocenę programu.
- Ocena analityczna i raport szczegółowy Programów Polityki Zdrowotnej.
- Najczęściej popełniane błędy w Programach Polityki Zdrowotnej – wskazówki praktyczne jak im zapobiegać.
- Narzędzia wykorzystywane w promocji zdrowia
- Narzędzia wykorzystywane w celu opracowania raportu szczegółowego do Programów Polityki Zdrowotnej.
- Źródła danych wykorzystywane przy tworzeniu Programów Polityki Zdrowotnej.
- Działania interdyscyplinarne w promocji zdrowia
- Współpraca międzysektorowa w promocji zdrowia.
- Rola organizacji państwowych i społecznych w promocji zdrowia.
- Siedliskowe podejście do zdrowia.
- Ochrona danych osobowych w działalności służby zdrowia – podstawowe pojęcia.
- Zasady przetwarzania danych osobowych.
- Podstawy dopuszczalności przetwarzania danych osobowych przez członków ochrony zdrowia.
- Ochrona danych osobowych w dokumentacji medycznej.
- Prawa i obowiązki administratora danych oraz podmiotu przetwarzającego.
- Prawa podmiotów danych i rozpatrywanie ich żądań.
- Odpowiedzialność za naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych.
- Zakres należności i zobowiązań podatkowych w działalności służby zdrowia.
- Podatek dochodowy od osób fizycznych. Zasady ustalania zaliczki na podatek. Zasady sporządzania deklaracji podatkowych.
- Ryczałtowe formy opodatkowania.
- Podatek dochodowy od osób prawnych. Zasady sporządzania deklaracji CIT.
- Podatek od towarów i usług. Ewidencje Podatkowe. Rozliczanie podatku VAT naliczonego i należnego. Sporządzanie deklaracji podatkowych.
- Podatki lokalne i opłata skarbowa.
- Podatek od czynności cywilnoprawnych.
- ystematyka źródeł prawa pracy:
- Źródła prawa pracy i ich hierarchia ( w tym prawo wewnętrzne i resortowe),
- Podstawowe pojęcia i definicje w prawie pracy,
- Zasady prawa pracy,
- Charakterystyka zasad prawa pracy i ich realizacja w praktyce organizacji,
- Pragmatyki zawodowe w ochronie zdrowia.
- Zasady równouprawnienia w stosunkach pracy:
- Obowiązek równego traktowania w zatrudnieniu,
- Zakaz dyskryminacji,
- Zakaz molestowania,
- Przeciwdziałanie mobbingowi,
- Możliwość uprzywilejowania – wyrównywanie szans,
- Omówienie przypadku.
- Rekrutacja:
- Rekrutacja w teorii i praktyce ZOZ:
-
przepisy, w tym przepisy o ochronie danych osobowych,
-
zagadnienia praktyczne dotyczące naboru, selekcji i wyboru kandydatów – jak uniknąć ewentualnych problemów.
-
- Stosunki pracy. Nawiązanie stosunku pracy – aspekt prawny i praktyka:
- Rodzaje i charakterystyka stosunków pracy.
- Umowny stosunek pracy – charakterystyka.
- Zatrudnianie:
-
- obowiązki pracodawcy i pracownika,
- rodzaje umów o pracę,
- treść umowy o pracę,
- adaptacja pracownika (w tym zagadnienia związane z warunkami uzyskania akredytacji MZ).
- Dokumentacja pracownicza.
- Zmiana stosunku pracy – aspekt prawny i praktyka:
- Przekształcenie i zmiana stosunków pracy:
-
porozumienie stron,
-
wypowiedzenie zmieniające,
-
tymczasowe powierzenie innej pracy,
-
delegowanie pracownika.
-
- Procedury związane ze zmianą stosunku pracy:
- Zakończenie stosunku pracy – aspekt prawny i praktyka
- Porozumienie stron.
- Wypowiedzenie umowy o pracę i innych stosunków pracy:
-
przez pracownika,
-
przez pracodawcę,
-
ochrona powszechna i szczególna przed wypowiedzeniem i związane z tym procedury konsultacji.
-
- Rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia:
- z winy pracownika,
- bez winy pracownika,
- z winy pracodawcy,
- ochrona powszechna i szczególna przed rozwiązaniem stosunku pracy i związane z tym procedury konsultacji.
- Inne formy zakończenia stosunku pracy, w tym z przyczyn niedotyczących pracowników.
- Skutki niewłaściwego rozwiązania stosunku pracy.
- Prawa i obowiązki stron stosunku pracy
- Prawa i obowiązki pracodawcy.
- Prawa i obowiązki pracownika.
- Ochrona danych osobowych.
- Kary porządkowe.
- Odpowiedzialność materialna pracownika.
- Zakaz konkurencji.
- Podnoszenie kwalifikacji przez pracowników.
- Wynagrodzenie za pracę – zagadnienia ogólne
- Zasady ustalania wynagrodzenia i zakaz nierównego traktowania.
- Ochrona wynagrodzenia za pracę.
- Wynagrodzenie w przypadku niewykonywania pracy.
- Wynagrodzenia związane z rozwiązaniem stosunku pracy.
- Czas pracy
- Pojęcia i definicje związane z czasem pracy (specyfika czasu pracy w ochronie zdrowia).
- Systemy czasu pracy.
- Nadgodziny i dyżury (w tym dyżur medyczny).
- Urlop wypoczynkowy
- Cel urlopu.
- Zasady udzielania.
- Urlop na żądanie i urlop dodatkowy.
- Praktyczne zagadnienia dotyczące urlopu wypoczynkowego.
- Inne zwolnienia od pracy.
- Zagadnienia związane z rodzicielstwem
- Ochrona pracy kobiet w ciąży.
- Urlopy związane z wychowaniem dzieci.
- Szczególna ochrona przed zwolnieniem z pracy.
- BHP i wykroczenia przeciwko prawom pracownika
- Obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Badania profilaktyczne pracowników.
- Prawa i obowiązki pracowników związane z bhp.
- Rodzaje i charakterystyka wykroczeń przeciwko prawom pracowniczym.
- Zbiorowe prawo pracy
- Związki zawodowe w zakładzie pracy.
- Współpraca ze związkami zawodowymi.
- Spory zbiorowe.
- Zwolnienia „grupowe”:
- Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych.
- Cele ZFŚS.
- Świadczenia z funduszu wysokości i uprawnieni do korzystania.
- Praktyka funkcjonowania.
- Strategiczne zarządzanie szpitalem.
- Controlling strategiczny i operacyjny w szpitalu.
- Kontrola wewnętrzna, finansowa i zarządcza.
- Zagadnienia jakości i bezpieczeństwa pacjenta w podmiocie leczniczym.
- Ład organizacyjny, zarządzanie zgodnością (compliance).
- Zarzadzanie ryzykiem w szpitalu.
- System zarządzania zdarzeniami niepożądanymi.
- Zagadnienia marketingu zdrowotnego.
- Relacje i komunikacja i między personelem medycznym i administracyjnym.
- Strategie zarządcze ochrony zdrowia.
- System zapewnienia ciągłości działania.
- Strategie kryzysowe.
- Planowanie antykryzysowe.
- Realizacja procedur kryzysowych, stress testing.
- Testowanie planów kryzysowych – ćwiczenia.
- Zarzadzanie kryzysowe w krytycznych obszarach pracy członków ochrony zdrowia.
- Jak przewidywać kryzysy – czynniki ryzyka.
- Usługi medyczne i ich klasyfikacja pod kątem reagowania na kryzys.
- Analiza przyczyn i skutków kryzysu na działalność podstawową jednostek medycznych.
- Współpraca z rządowymi, samorządowymi lub regionalnymi jednostkami reagowania kryzysowego.
- Warsztaty tworzenia i realizacji procedur kryzysowych (disaster recovery procedures).
- Zarządzanie odpornością na kryzys w placówce medycznej. Odporność systemowa i osobista.
- Proces kontraktowania świadczeń zdrowotnych z NFZ.
- Rozliczenie świadczeń z płatnikiem (NFZ): POZ, AOS, REH, STM PSY, SPO, ZPO, Transport medyczny (po konsultacji z grupą – w zależności od specyfiki grupy).
- Obsługa SZOI – Systemu Zarządzania Obiegiem Informacji, SNRL, AP-kolce, Ap-dilo, SIMP.
- E-medycyna - (EDM, e-recepta, e-skierowanie, e-zwolnienie, e-zwm, e-krew, IKP, ZIP), komunikacja z P1.
Warunkiem ukończenia jest: 80% obecności na zajęciach, aktywne uczestniczenie w zorganizowanych zajęciach oraz uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu końcowego.
Lecturers
dr Dorota Sys
Doktor nauk o zdrowiu, specjalista ds. zdrowia publicznego, ukończył Warszawski Uniwersytet Medyczny, specjalizuje się w farmakoekonomii, ma kilkuletnie doświadczenie w pracy jako główny specjalista w Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji oraz pracownika badawczo-dydaktycznego w Zakładzie Zdrowia Publicznego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Aktualnie pracuje w Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji jako zastępca Kierownika Działu Programów Polityki Zdrowotnej. Przeprowadził wiele analiz farmakoekonomicznych dot. oceny technologii lekowych, dostępnych w ramach programów lekowych. Prowadzi wykłady z zakresu zdrowia publicznego i oceny technologii medycznych.
dr Aneta Duda-Zalewska
Doktor nauk prawnych, radca prawny. Specjalizuje się w obsłudze prawnej podmiotów leczniczych. Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie przygotowywania oraz opiniowania umów, sporządzania ekspertyz i opinii prawnych oraz zastępstwa procesowego. Jego doświadczenie oraz zainteresowania obejmują w szczególności prawo administracyjne, prawo ochrony danych osobowych, publiczne prawo ochrony zdrowia oraz prawo medyczne.
Celem przedmiotu będzie uzyskanie wiedzy i umiejętności w zakresie sporządzania umów, ich zrozumienia oraz dokonania oceny postanowień zawartych w umowach. Przedmiot „Prawo umów w biznesie” obejmuje zagadnienia związane z zawieraniem umów, ich strukturą, określeniem obowiązków stron umowy, wykonywaniem umów oraz rozwiązaniem umów. Szczegółowym celem przedmiotu “Prawo umów w biznesie” jest zapoznanie uczestników studiów z umowami zawieranymi na gruncie Prawa farmaceutycznego.
dr Michał Chrobot
Praktyk i ekspert rynku medycznego z ponad 22 letnim stażem zawodowym zdobytym zarówno podczas pracy w centralnej jednostce Ministerstwa Zdrowia (Ośrodek Akredytacji Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia) oraz licznych firmach doradczych świadczących profesjonalne usługi doradcze dla przedsiębiorstw oraz podmiotów leczniczych. Ukończył fizykę medyczną oraz liczne studia podyplomowe z zakresu zarządzania firmami, marketingu i analiz rynkowych, normatywnych systemów zarządzania, audytu strategicznego na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, Politechnice Krakowskiej oraz Uniwersytecie Warszawskim. Absolwent studiów podyplomowych Executive MBA w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Uczestnik szkoleń z zarządzania i TQM w Kanadzie oraz w Japonii. Prowadził doradztwo dla kilkuset przychodni, szpitali i innych podmiotów rynku medycznego w zakresie przygotowania do procesu akredytacji Ministra Zdrowia czy certyfikacji normatywnych systemów zarządzania, w zakresie prawno-organizacyjnym, standaryzacji świadczeń zdrowotnych oraz kontraktowania świadczeń. Tworzył regulaminy, procedury postępowania, algorytmy czy standardy obsługi pacjenta dla kilkuset przychodni i szpitali w zakresie compliance. Doradzał setkom Zarządów podmiotów leczniczych w zakresie budowy misji, wizji i strategii, tworzenia kultury organizacyjnej i reorganizacji procesów oraz tworzenia systemu kontroli zarządczej. Koordynator kilku ogólnopolskich badań pozamedyczych standardów obsługi pacjenta metodą Tajemniczego Pacjent dla jednego z liderów prywatnych usług medycznych w Polsce. Audytor kilku wiodący jednostek certyfikujących system zarządzania jakością i system bezpieczeństwa informacji. Przeprowadził ponad kilkaset audytów certyfikujących system zarządzania jakością i system zarządzania bezpieczeństwem informacji w przedsiębiorstwach oraz podmiotach leczniczych. Inspektor Ochrony Danych w firmach oraz podmiotach leczniczych. Autor licznych publikacji z zakresu zarządzania podmiotami leczniczymi, konsolidacji i akwizycji na rynku ochrony zdrowia, restrukturyzacji i finasowania ochrony zdrowia oraz oceny medycznego i niemedycznego ryzyka ubezpieczeniowego (Evidence Based Underwriting).
mgr Edyta Złamańczuk
Considering individual approaches to the needs of the Students, the University reserves the right to make changes to the program in accordance with their professional background, preparation, and interests. These changes can affect up to 25% of the curriculum.
We are open to suggestions regarding the implementation of the program. Together, we create our future.
The presented offer is for information purposes only and does not constitute a commercial offer within the meaning of art. 66 §1 of the Civil Code.
Fees
| Registration | Annual (1 installment) |
Per semester (2 installments) |
Monthly (10 installments) |
|---|---|---|---|
| 250 PLN | 9500 zł | 5250 zł | 1150 zł |
Bank account number: 10 1130 1017 0020 1508 9720 0001
Transfer description: first name, last name, field of study
Discounts
-
-20% FOR GRADUATES
who graduated from UEHS within the last year.
-
-10% DISCOUNT FOR GRADUATES
who graduated from UEHS more than a year ago.
-
EDUCATION VOUCHER
Familiarize yourself with the terms of receiving vouchers (PDF, 200 KB).
External funding
Starting a postgraduate program does not have to be a financial burden. Getting funding for postgraduate studies is easier than you might think. Here are some of the available programs that you can take advantage of and complete your postgraduate studies at very attractive financial terms, with up to 100% funding. All you have to do is choose the best program for you, apply and start your postgraduate studies at the University of Economics and Human Sciences in Warsaw.
Please note that each participant individually contacts the project operator of a particular project to familiarize themselves with its terms and conditions. The project operators have their own regulations and accounting systems. After signing an agreement with an operator for a given service, contact the UEHS Postgraduate Education Center to provide the necessary documents and information.
The “OPEN” project
The initiative is co-financed by the European Social Fund and implemented by the Enterprise Development Foundation. The “Open” project is an offer of an interest-free loan for individuals who wish to expand their horizons. The loan can be used to complete courses, postgraduate studies, internships, and placements. Moreover – obtaining a postgraduate certificate gives you a chance to redeem part of the amount!
Scholarship of the Labor Office of the Capital City of Warsaw to fund postgraduate studies
The project is aimed at the unemployed and individuals over 45 years of age. The City Council can finance the cost of postgraduate studies, up to PLN 4000. Similar programs are available at Labor Offices across the country – we encourage you to search for information on what your hometown has to offer.
National Educational Fund
The fund provides up to 100% funding for postgraduate studies. Any employer can apply for funds to provide education for their employees. The subsidy can be provided for postgraduate or MBA studies – all that is required is that the employer takes the initiative or gives permission for the employee to start postgraduate studies. If you seek growth – get your manager interested in the opportunity to gain new qualifications for free!
State Fund for Rehabilitation of Disabled People
The program is implemented with funds from the State Fund for Rehabilitation of Disabled People. The main objective of the project is to help people with disabilities obtain higher education by subsidizing the cost of education – funds can be obtained for, among other things, undergraduate, graduate, long-cycle graduate studies, and postgraduate studies.
Polish Agency for Enterprise Development (PARP)
The Development Services Base makes it possible to freely choose the entity with which entrepreneurs and their employees will improve their competencies. The database allows you to easily and quickly find development services that meet your needs. Using the Database, you can improve your competencies, change the direction of your career, and make passion the source of your income.