Psychologia Transportu i Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego
Psychology and personal development
Duration of study:
1 year (2 semesters)
Language:
polish
Main objectives
of the program
- rozszerzanie i pogłębianie wiedzy w zakresie metodyki badań (dobór narzędzi psychometrycznych, diagnozę psychologiczną),
- przekazanie zasad stosowania nowoczesnych narzędzi aparatury badawczej,
- przygotowanie praktyczne, dbając o solidne przygotowanie słuchaczy do wykonywania zawodu psychologa transportu,
- ukształtowanie praktycznych umiejętności do samodzielnego wykonywania badań oraz wydawania opinii na ich podstawie.
Career prospects
Absolwent będzie mógł założyć własną pracownię psychotechniczną lub też zatrudnić się na stanowisku psychologa w placówce zajmującej się psychotechniką.
Studia ukierunkowane są na najważniejsze teoretyczne i praktyczne aspekty, gwarantujące absolwentom natychmiastowe, w pełni kompetentne podjęcie pracy psychologa transportu – zaraz po odebraniu dyplomu. Duży nacisk położony jest zatem w szczególności na metodykę badań (dobór narzędzi psychometrycznych, diagnozę psychologiczną) oraz wykorzystanie aparatury badawczej. Dużo czasu poświęca się nie tylko na teorię, ale w szczególności na praktykę, dbając o solidne przygotowanie słuchaczy do wykonywania zawodu psychologa transportu.
This program
is for you if:
- Chcesz ubiegać się o uprawnienia do przeprowadzania badań kierowców, operatorów maszyn i urządzeń, pełnienia funkcji biegłego sądowego, prowadzenia kursów edukacyjnych z zakresu profilaktyki zachowań ryzykownych na drogach
- Posiadasz wykształcenie wyższe
- Wypełnisz formularz zgłoszeniowy on-line
What will you
gain?
Kończąc nasze studia uzyskasz następujące dyplomy i upoważnienia
Świadectwo
ukończenia studiów podyplomowych
Dyplom
ukończenia studiów podyplomowych w języku angielskim
Curriculum and structure
Celem studiów jest przygotowanie słuchaczy do samodzielnego wykonywania badań oraz wydawania opinii na ich podstawie. Ukończenie studiów z zakresu psychologii transportu będzie uprawniało absolwentów do ubiegania się u marszałka województwa o wpis na listę psychologów uprawnionych do orzekania o sprawności kierowców.
- Omówienie podstaw prawnych badań psychologicznych: procedura wpisu do ewidencji psychologów transportu, procedura rejestracji pracowni psychologii, rodzaj i warunki wydawania orzeczeń, schemat procedury odwoławczej, tryb badań i rodzaj skierowań niezbędnych do przeprowadzenia badania.
- System Ruchu Drogowego – udział człowieka, niechronieni użytkownicy dróg: piesi, rowerzyści, motocykliści – zachowanie użytkowników dróg,
- Statystyki i działania prewencyjne, kierowca, jako uczestnik ruchu drogowego, zagrożenia wynikające z uczestnictwa w ruchu drogowym.
- Procesy poznawcze w definicjach: sprawność psychofizyczna i psychomotoryczna i jej znaczenie dla kierowania pojazdem mechanicznym,
- Podział procesów poznawczych, uwaga, pamięć, percepcja i ich wpływ na bezpieczeństwo w kierowaniu pojazdem,
- Zmęczenie a sprawność poznawcza,
- Wypadki samochodowe związane z sennością kierowcy, zmęczenie i praktyczne metody zapobiegania wypadkom samochodowym związanym ze zmęczeniem kierowcy,
- Cykl okołodobowy człowieka,
- Psychologiczne aspekty zachowań rutynowych za kierownicą.
- Alkohol w życiu człowieka: uzależnienie od alkoholu, pojęcie dawki standardowej,
- Kwestionariusze stosowane w badaniach kierowców po zatrzymaniu prawa jazdy za prowadzenie po użyciu alkoholu – AUDIT MAST.
- Definicje osobowości.
- Osobowość a temperament.
- Temperamentalny czynnik ryzyka zburzeń zachowania.
- Temperamentalne uwarunkowania zachowań. ryzykownych.
- Model niebezpiecznych zachowań kierowców.
- Ryzyko w ruchu drogowym – nadmierna prędkość,
- Rola pasów bezpieczeństwa.
- Prowadzenie pojazdu a używanie telefonów komórkowych.
- Wpływ temperamentu na radzenie sobie ze stresem w ruchu drogowym.
- Kwestionariusz temperamentu FCZK-T i kwestionariusz Z-R w praktyce psychologa transportu.
- Praktyczne aspekty pracy psychologa transportu.
- Często spotykane problemy w pracowniach psychologii.
- Prawne/etyczne problemy dotyczące badań kierowców.
- Analiza nietypowych wyników badań.
- Psychologiczna ocena istnienia lub braku przeciwskazań do prowadzenia pojazdu mechanicznego po zatrzymaniu prawa jazdy za przekroczenie 24 punktów karnych i po użyciu alkoholu: – kursy reedukacyjne dla osób prowadzących pojazd po użyciu alkoholu, -szkolenia redukujące posiadane punkty karne,
- Promocja bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
- Dokumentacja badań (gromadzenie i przechowywanie),
- Sprawność intelektualna i procesy poznawcze-ocena i opis osoby badanej (wnioski i orzeczenia) – testy,
- Badania psychologiczne – diagnoza, cechy diagnosty, cel badania, przebieg badania, fazy badania, kategorie dysfunkcji,
- Metodyka przeprowadzania badań psychologicznych,
- Procesy psychiczne wykorzystywane podczas prowadzenia pojazdu (sprawność intelektualna, percepcja, uwaga, procesy poznawcze, antycypacja, sprawność psychomotoryczna, czas reakcji, koordynacja wzorkowo-ruchowa),
- Osobowość i temperament kierowcy,
- Dobór do zawodu, analiza stanowiska pracy, profil osobowy poszczególnych kierowców (autobusu, taxi, instruktor, egzaminator, kierowca zawodowy C+E, kierowca flotowy,
- Wywiad i obserwacja, dojrzałość społeczna, wywiad powypadkowy, po spożyciu alkoholu, środków oddłużających i punktach karnych.
- Metody oceny bezpieczeństwa w systemach transportowych.
- Miary bezpieczeństwa indywidualnego kierowców.
- Podstawy teoretyczne badań okulograficznych kierowców.
- Prezentacja kwestionariuszy wykorzystywanych w badaniach kierowców.
- Praktyczne zastosowanie kwestionariuszy,
- Dobór wykorzystywanych narzędzi diagnostycznych,
- Procedura przeprowadzenia badania,
- Liczenie i interpretacja wyników,
- Omówienie wartości psychometrycznych stosowanych testów
- Definicje stresu.
- Temperament a stres
- Strategie radzenia sobie ze stresem.
- Kwestionariusz radzenia sobie w sytuacjach stresowych – CISS w praktyce psychologa transportu
- Wpływ stresu na funkcjonowanie poznawcze.
- Urządzania stosowane w psychologicznych badaniach kierowców,
- Sprawność psychomotoryczna narzędzia – ocena i opis osoby badanej (wnioski i orzeczenia)
- Urządzenie do badania czasu reakcji.
- Miernik czasu reakcji.
- Urządzenia do badania koordynacji wzrokowo-ruchowej – Aparat krzyżowy i Aparat Piórkowskiego,
- Urządzenie do badania widzenia przestrzennego Stereometr.
- Wyniki z narzędzi aparaturowych i ich interpretacja.
- Orzecznictwo psychologiczne – jego obszary i zasady konstrukcji opinii psychologicznej.
- Jakościowy opis i interpretacja wyników badań.
- Integracja wyników badania. psychologicznego
- Formułowanie informacji. zwrotnych w opinii psychologicznej.
- Komunikowanie wyników badania.
- Pojęcie diagnozy psychologicznej, fazy diagnozy psychologicznej,
- Modele diagnozy psychologicznej,
- Zakres psychologicznego badania kierowców,
- Metody pracy diagnostycznej: obserwacja i jej przedmiot,
- Wywiad psychologiczny,
- Etapy postępowania podczas przygotowywania wywiadu,
- Rodzaje pytań w wywiadzie psychologicznym,
- Znaczenie kontaktu dla wywiadu diagnostycznego,
- Zjawisko oporu w wywiadzie, jego przejawy i sposoby radzenia sobie z nim,
- Specyfika wywiadu diagnostycznego kierowców,
- Wybrane metody standardowe wykorzystywane w badaniu kierowców i zasady ich doboru,
- Integracja wyników badania psychologicznego i ich interpretacja w kontekście celów badania,
- Zasady udzielania informacji zwrotnych,
- Zasady konstrukcji opinii psychologicznej i jej przedmiot, praca z trudnym klientem.
- Wpis do ewidencji psychologów uprawnionych do przeprowadzania badań w celu ustalenia istnienia lub braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem,
- Wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących pracownię psychologiczną,
- Nadzór i kontroli marszałka województwa nad przeprowadzaniem badań psychologicznych.
- Akty prawne regulujące wykonywanie zawodu psychologa transportu,
- Akty prawne regulujące prowadzenie przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej regulowanej, w tym procedura uzyskania zezwolenia na prowadzenie pracowni psychologicznej badającej kierowców,
- Procedury uzyskania wpisu do ewidencji uprawnionych psychologów oraz wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących pracownię psychologiczną prowadzonych przez marszałka województwa,
- Nadzór i kontrola marszałka województwa nad przeprowadzaniem badań psychologicznych kierowców, w tym: wykonywanie badań psychologicznych, prowadzenie dokumentacji związanej z tymi badaniami, wydawanie orzeczeń psychologicznych.
- Cele diagnozy psychologicznej osób poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych,
- Plan przebiegu procesu diagnostycznego, diagnoza zaburzeń psychicznych występujących w następstwie udziału w wypadku komunikacyjnym (ASD, PTSD, zaburzenia adaptacyjne, zaburzenia nastroju, zaburzenia lękowe)
- Diagnoza funkcji poznawczych u osób, które w wypadku doznały urazów głowy,
- Diagnoza psychologicznych następstw wypadku w różnych sferach funkcjonowania psychospołecznego osób poszkodowanych (ból i cierpienie związane z urazami i leczeniem, zmiany w obrazie siebie, samodzielność i samoobsługa, relacje rodzinne, relacje interpersonalne, praca zawodowa),
- Diagnoza psychologiczna członków rodziny, których bliski zginął w wypadku komunikacyjnym,
- Specyfika diagnozy następstw wypadków komunikacyjnych u dzieci,
- Metody najczęściej wykorzystywane w diagnozie (wywiad ustrukturalizowany, skale obserwacyjne, standaryzowane, testy psychologiczne, próby neuropsychologiczn
- Ocena motywacji osób badanych i metody kontrolowania tendencji do zniekształcania wyników badania (symulacja, agrawacja, dysymulacja),
- Opracowanie opinii psychologicznej/ekspertyzy na podstawie przeprowadzonego badania,
- Syndrom stresu pourazowego PTSD- uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego a funkcjonowanie poznawcze
- Prawne aspekty wypadków drogowych i bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- Rozmiary, przyczyny, specyfika wypadków drogowych,
- Likwidacja skutków wypadków drogowych – rola Policji.
- Etyka zawodu psychologa (kodeks a praktyka),
- Sytuacje wyzwań etycznych w zawodzie psychologa transportu i ich rozwiązania,
- Zastosowanie asertywności w sytuacjach wyzwań etycznych.
- Badania z zakresu Medycyny Pracy.
Dodatkowe wyjaśnień w związku z pojawiającymi się po całym programie studiów wątpliwości, niejasności i zapytaniami merytorycznymi.
Warunkiem ukończenia jest: 80% obecności na zajęciach, aktywne uczestniczenie w zorganizowanych zajęciach oraz uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu końcowego.
Lecturers
Jestem pracownikiem naukowo-dydaktycznym w
Katedrze Psychologii Emocji i Motywacji
Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana
Pawła II. Od 15 lat realizuję praktykę
psychologiczną ukierunkowaną na wsparcie
osób w kryzysie. Mam duże doświadczenie w
realizacji projektów biznesowych oraz
prowadzeniu szkoleń dla podmiotów
zewnętrznych. W wolnych chwilach czytam
książki, podróżuję oraz tworzę muzykę.
Jestem psychologiem i psychoterapeutą w trakcie certyfikacji. Ukończyłam Wydział Psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. Jestem uczestnikiem czteroletniego, całościowego szkolenia psychoterapeutycznego, integrującego założenia terapii poznawczo-behawioralnej z dialogiem motywującym i terapią trzeciej fali CBT, prowadzonym przez Akademię Edukacji i Motywacji w Warszawie. Jestem członkiem Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej.
Jako psychoterapeutka:
- Prowadzę indywidualną psychoterapię dla osób dorosłych. Pomagam osobom, które znalazły się w kryzysowej sytuacji życiowej. Pomagam w trudnościach związanych z emocjami, nastrojem, relacjami z innymi ludźmi czy życiem zawodowym.
- Terapia to dla mnie proces prowadzący do zmiany, którego istotnym elementem jest relacja terapeutyczna. Relacja oparta na współpracy, zapewniająca bezpieczną atmosferę pomaga w realizacji celów, mających wpływ na poprawę jakości życia.
- Swoje doświadczenie w pracy opieram o wieloletnią pracę związaną z diagnozą i orzecznictwem w Pracowni Psychologii Anima oraz o pracę kliniczną w Mazowieckim Specjalistycznym Centrum Zdrowia im. Jana Mazurkiewicza w Pruszkowie.
Ukończyłam studia magisterskie na Uniwersytecie Łódzkim oraz studia podyplomowe na Uniwersytecie Jagiellońskim. Posiadam wpis do ewidencji psychologów upoważnionych do prowadzenia badań w zakresie psychologii transportu. Jestem psychologiem uprawnionym do prowadzenia badań psychologicznych osób posługujących się bronią. Prowadzę zajęcia z zakresu psychologii transportu na studiach podyplomowych w Akademii Ekonomiczno – Humanistycznej w Warszawie oraz kursy reedukacyjne w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Warszawie.
Jestem w trakcie szkolenia w zakresie psychoterapii poznawczo-behawioralnej.
Absolwentka psychologii klinicznej na SWPS oraz studiów podyplomowych z zakresu psychologii transportu i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Posiada również uprawnienia do badania osób pracujących z bronią i kandydatów ubiegających się o zezwolenie na posiadanie broni . Na co dzień pracuje w Mazowieckim Wojewódzkim Ośrodku Medycyny Pracy w Warszawie, gdzie zajmuje się badaniami psychologicznymi z zakresu medycyny pracy, badaniami kierowców oraz badaniami osób podlegających ustawie o broni i amunicji.
mgr Sławomir Czyżniak
Considering individual approaches to the needs of the Students, the University reserves the right to make changes to the program in accordance with their professional background, preparation, and interests. These changes can affect up to 25% of the curriculum.
We are open to suggestions regarding the implementation of the program. Together, we create our future.
The presented offer is for information purposes only and does not constitute a commercial offer within the meaning of art. 66 §1 of the Civil Code.
Fees
| Registration | Annual (1 installment) |
Per semester (2 installments) |
Monthly (10 installments) |
|---|---|---|---|
| 250 PLN | 4500 zł | 2750 zł | 650 zł |
Bank account number: 10 1130 1017 0020 1508 9720 0001
Transfer description: first name, last name, field of study
Discounts
-
-20% FOR GRADUATES
who graduated from UEHS within the last year.
-
-10% DISCOUNT FOR GRADUATES
who graduated from UEHS more than a year ago.
-
EDUCATION VOUCHER
Familiarize yourself with the terms of receiving vouchers (PDF, 200 KB).
External funding
Starting a postgraduate program does not have to be a financial burden. Getting funding for postgraduate studies is easier than you might think. Here are some of the available programs that you can take advantage of and complete your postgraduate studies at very attractive financial terms, with up to 100% funding. All you have to do is choose the best program for you, apply and start your postgraduate studies at the University of Economics and Human Sciences in Warsaw.
Please note that each participant individually contacts the project operator of a particular project to familiarize themselves with its terms and conditions. The project operators have their own regulations and accounting systems. After signing an agreement with an operator for a given service, contact the UEHS Postgraduate Education Center to provide the necessary documents and information.
The “OPEN” project
The initiative is co-financed by the European Social Fund and implemented by the Enterprise Development Foundation. The “Open” project is an offer of an interest-free loan for individuals who wish to expand their horizons. The loan can be used to complete courses, postgraduate studies, internships, and placements. Moreover – obtaining a postgraduate certificate gives you a chance to redeem part of the amount!
Scholarship of the Labor Office of the Capital City of Warsaw to fund postgraduate studies
The project is aimed at the unemployed and individuals over 45 years of age. The City Council can finance the cost of postgraduate studies, up to PLN 4000. Similar programs are available at Labor Offices across the country – we encourage you to search for information on what your hometown has to offer.
National Educational Fund
The fund provides up to 100% funding for postgraduate studies. Any employer can apply for funds to provide education for their employees. The subsidy can be provided for postgraduate or MBA studies – all that is required is that the employer takes the initiative or gives permission for the employee to start postgraduate studies. If you seek growth – get your manager interested in the opportunity to gain new qualifications for free!
State Fund for Rehabilitation of Disabled People
The program is implemented with funds from the State Fund for Rehabilitation of Disabled People. The main objective of the project is to help people with disabilities obtain higher education by subsidizing the cost of education – funds can be obtained for, among other things, undergraduate, graduate, long-cycle graduate studies, and postgraduate studies.
Polish Agency for Enterprise Development (PARP)
The Development Services Base makes it possible to freely choose the entity with which entrepreneurs and their employees will improve their competencies. The database allows you to easily and quickly find development services that meet your needs. Using the Database, you can improve your competencies, change the direction of your career, and make passion the source of your income.