Psychologiczna Diagnostyka Kliniczna
Psychology and personal development
Duration of study:
1 year (2 semesters)
Language:
polish
Main objectives
of the program
- rozszerzanie i pogłębianie wiedzy w zakresie diagnostyki klinicznej,
- przekazanie zasad stosowania metod diagnozy wykorzystywanymi najczęściej w praktyce klinicznej – metody niestandaryzowane (wywiad, obserwacja), standaryzowane (testy psychologiczne, próby neuropsychologiczne),
- nabycie umiejętności w zakresie planowania i realizowania procesu diagnostycznego oraz formułowania pisemnych opinii i orzeczeń będących wynikiem procesu diagnostycznego.
Career prospects
Program Psychologiczna Diagnostyka Kliniczna przygotowany jest z myślą o osobach, które zajmują, bądź będą zajmować się osobami potrzebującymi pomocy w zakresie psychologii.
Zgodnie z treścią rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. zawód Psycholog kliniczny wpisany został do klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy. Umieszczony został w następującej strukturze:
2 – SPECJALIŚCI
2634 – Psycholodzy i pokrewni
263403 – Psycholog kliniczny
Dz.U. 2014 poz. 1145
This program
is for you if:
- Posiadasz wykształcenie wyższe
- Wypełnisz formularz zgłoszeniowy on-line
What will you
gain?
Kończąc nasze studia uzyskasz następujące dyplomy i upoważnienia
Świadectwo
ukończenia studiów podyplomowych
Dyplom
ukończenia studiów podyplomowych w języku angielskim
Curriculum and structure
Celem studiów Psychologiczna Diagnostyka Kliniczna jest nabycie przez słuchaczy praktycznych umiejętności w stosowaniu klinicznych metod diagnozy psychologicznej.
- Kryteria normy i patologii w diagnostyce psychologicznej
- Modele psychologicznej diagnozy klinicznej (nozologiczny, funkcjonalny, interakcyjny)
- Czynniki wpływające na przebieg i wynik diagnozy klinicznej
- Znaczenie swobodnych i standaryzowanych metod diagnozy,
- Przebieg procesu diagnostycznego: konceptualizacja problemu, stawianie hipotez diagnostycznych, weryfikacja hipotez diagnostycznych, komunikowanie wyniku diagnozy
- Etyczne aspekty psychologicznej diagnostyki klinicznej
- Specyfika diagnostyki psychologicznej w różnych działach praktyki klinicznej: diagnostyka zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania człowieka dorosłego, diagnostyka zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży, diagnostyka neuropsychologiczna, diagnostyka psychologiczna u chorych somatycznie, diagnostyka psychologiczna u osób uzależnionych.
- Zakres treściowy wywiadu klinicznego; dostosowanie treści wywiadu do problemu pacjenta
- Wywiad swobodny i wywiad ustrukturalizowany,
- Techniki prowadzenia wywiadu klinicznego (techniki zadawania pytań, aktywne słuchanie i okazywanie akceptacji, parafrazowanie i klaryfikowanie, wykorzystywanie ciszy, wychwytywanie problemu, interpretacja, konfrontowanie),
- Dynamika relacyjna podczas wywiadu klinicznego,
- Formułowanie i weryfikowanie hipotez diagnostycznych w trakcie wywiadu klinicznego
- Źródła danych w obserwacji psychologicznej, ich znaczenie i interpretacja
- Skale obserwacyjne
- Analiza wiarygodności danych pochodzących z wywiadu i obserwacji.
- Wymogi psychometryczne i praktyczne stawiane testom psychologicznym stosowanym w praktyce klinicznej
- Wyniki ilościowe i interpretacja ilościowa a interpretacja kliniczna
- Testy przesiewowe i testy do pogłębionej diagnostyki klinicznej
- Ocena wiarygodności danych pochodzących z badania testowego
- Najważniejsze testy psychologiczne stosowane w praktyce klinicznej i ich specyfika (skale inteligencji, testy pamięci, kwestionariusze osobowości normatywnej, kwestionariusze osobowości patologicznej, kwestionariusze wybranych aspektów osobowości, metody projekcyjne, inwentarze objawów)
- Ocena wartości psychometrycznej i klinicznej narzędzi testowych. Wybór narzędzi testowych w procesie diagnostycznym
- Problematyka pomiaru inteligencji u człowieka – wprowadzenie
- Skala Inteligencji Wechslera dla Dorosłych (WAIS-R) – technika badania, obliczanie wyników i interpretacja
- Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci (WISC-R) – technika badania, obliczanie wyników i interpretacja
- Zastosowania skal inteligencji dla celów diagnostyki klinicznej – analiza przypadków (diagnostyka niepełnosprawności intelektualnej u dzieci, diagnostyka parcjalnych deficytów rozwojowych, diagnostyka funkcjonowania poznawczego przy podejrzeniu zespołu)
- Problematyka pomiaru funkcji pamięciowych – wprowadzenie
- Skala Pamięci Choynowskiego – technika badania, obliczanie wyników i interpretacja
- Test Pamięci Wzrokowej Bentona – technika badania, obliczanie wyników i interpretacja
- Kalifornijski Test Uczenia się Językowego – technika badania, obliczanie wyników i interpretacja
- D2-test do Badania Uwagi – technika badania, obliczanie wyników i interpretacja
- Zastosowania testów pamięci i uwagi dla celów diagnostyki klinicznej – analiza przypadków
- Problematyka diagnozy neuropsychologicznej – wprowadzenie
- Metody oceny globalnego statusu poznawczego
- Ocena funkcji językowych
- Ocena funkcji płata czołowego
- Ocena gnozji i praksji
- Zastosowania testów neuropsychologicznych – analiza przypadków
- Problematyka pomiaru osobowości – wprowadzenie
- Pomiar osobowości w ujęciu modelu Wielkiej Piątki: NEO-FFI i NEO-PI-R – technika badania, obliczanie wyników i interpretacja
- Pomiar obrazu siebie: Test Przymiotnikowy ACL – technika badania, obliczanie wyników i interpretacja
- Pomiar osobowości patologicznej: Test MMPI-II – technika badania, obliczanie wyników i interpretacja
- Ocena osobowości za pomocą technik projekcyjnych: Test Zdań Niedokończonych – technika badania, obliczanie wyników i interpretacja
- Zastosowania testów osobowości w diagnozie klinicznej – analiza przypadków
- Cele i zakres diagnostyki psychologicznej w chorobach somatycznych
- Metody pomiaru poczucia jakości życia
- Skala Oceny Własnej Choroby – technika badania, obliczanie wyników i interpretacja
- Skala Akceptacji Życia z Chorobą – technika badania, obliczanie wyników i interpretacja
- Kwestionariusz Osobowości Silnej Immunologicznie – technika badania, obliczanie wyników i interpretacja
- Pomiar zachowań i przekonań zdrowotnych
- Metody pomiaru bólu
- Diagnostyka psychologiczna u osób chorych somatycznie – studia przypadków.
- Wprowadzenie do diagnostyki seksuologicznej
- Wywiad seksuologiczny
- Metody oceny satysfakcji seksualnej
- Metody oceny dysfunkcji seksualnych
- Psychologiczna diagnostyka zaburzeń identyfikacji płciowej
- Metody oceny zaburzeń preferencji seksualnych
- Metody diagnostyczne w ocenie traum seksualnych
- Diagnostyka seksuologiczna – studia przypadków
Warunkiem ukończenia jest: 80% obecności na zajęciach, aktywne uczestniczenie w zorganizowanych zajęciach oraz uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu końcowego.
Lecturers
Prof. dr hab. Stanisława Steuden, jest psychologiem klinicznym, kierownikiem Katedry Psychologii Klinicznej, Instytutu Psychologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawłą II w Lublinie. Łączy pracę naukowo-dydaktyczną i organizacyjną z praktykę kliniczną. Prowadzone przez Nią zajęcia dydaktyczne (wykłady, konwersatoria, seminaria magisterskie i doktoranckie) dotyczą szerokiego spektrum zagadnień z zakresu psychologii klinicznej i psychopatologii w średniej i późnej dorosłości. Przedmiotem Jej dociekań naukowych są m.in.: zaburzenia zdrowia psychicznego i somatycznego, doświadczanie choroby i niepełnosprawności własnej i osób najbliższych, psychologiczne problemy traumy i przebaczenia. Wiele miejsca w Jej rozważaniach teoretycznych i realizowanych projektach badawczych zajmują zagadnienia dotyczące osób starszych. W tym względzie wraz z swoimi współpracownikami opracowała (a także zaadoptowała przystosowała do warunków polskich) metody do badania mądrości osób starszych, poczucia godności, radzenia sobie ze stresem starości, bilansu życia. postawy do własnej starości. . Jest promotorem ponad 280 prac magisterskich i 37 prac doktorskich,. Jest autorką trzech książek autorskich, współredaktorem 18. Opublikowała ponad 90 artykułów naukowych (autorskich i współautorskich) w czasopismach recenzowanych polskich i zagranicznych a także ponad 120 rozdziałów w książkach. Pełniła wiele funkcji w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim (m.in. przez okres trzech kadencji była dyrektorem Instytutu Psychologii) oraz w instytucjach poza uczelnią. Aktywnie uczestniczy w programie Ochrony Zdrowia Psychicznego dla Miasta Lublin, jest Przewodniczącą Rady Naukowej Lubelskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Lublinie.
dr Katarzyna Szymona-Pałkowska
dr Małgorzata Starzomska-Romanowska
dr Joanna Kuryłowicz
mgr Maksymilian Pańczyk
mgr Małgorzata Pogorzelska
Considering individual approaches to the needs of the Students, the University reserves the right to make changes to the program in accordance with their professional background, preparation, and interests. These changes can affect up to 25% of the curriculum.
We are open to suggestions regarding the implementation of the program. Together, we create our future.
The presented offer is for information purposes only and does not constitute a commercial offer within the meaning of art. 66 §1 of the Civil Code.
Fees
| Registration | Annual (1 installment) |
Per semester (2 installments) |
Monthly (10 installments) |
|---|---|---|---|
| 250 PLN | 4500 zł | 2750 zł | 650 zł |
Bank account number: 10 1130 1017 0020 1508 9720 0001
Transfer description: first name, last name, field of study
Discounts
-
-20% FOR GRADUATES
who graduated from UEHS within the last year.
-
-10% DISCOUNT FOR GRADUATES
who graduated from UEHS more than a year ago.
-
EDUCATION VOUCHER
Familiarize yourself with the terms of receiving vouchers (PDF, 200 KB).
External funding
Starting a postgraduate program does not have to be a financial burden. Getting funding for postgraduate studies is easier than you might think. Here are some of the available programs that you can take advantage of and complete your postgraduate studies at very attractive financial terms, with up to 100% funding. All you have to do is choose the best program for you, apply and start your postgraduate studies at the University of Economics and Human Sciences in Warsaw.
Please note that each participant individually contacts the project operator of a particular project to familiarize themselves with its terms and conditions. The project operators have their own regulations and accounting systems. After signing an agreement with an operator for a given service, contact the UEHS Postgraduate Education Center to provide the necessary documents and information.
The “OPEN” project
The initiative is co-financed by the European Social Fund and implemented by the Enterprise Development Foundation. The “Open” project is an offer of an interest-free loan for individuals who wish to expand their horizons. The loan can be used to complete courses, postgraduate studies, internships, and placements. Moreover – obtaining a postgraduate certificate gives you a chance to redeem part of the amount!
Scholarship of the Labor Office of the Capital City of Warsaw to fund postgraduate studies
The project is aimed at the unemployed and individuals over 45 years of age. The City Council can finance the cost of postgraduate studies, up to PLN 4000. Similar programs are available at Labor Offices across the country – we encourage you to search for information on what your hometown has to offer.
National Educational Fund
The fund provides up to 100% funding for postgraduate studies. Any employer can apply for funds to provide education for their employees. The subsidy can be provided for postgraduate or MBA studies – all that is required is that the employer takes the initiative or gives permission for the employee to start postgraduate studies. If you seek growth – get your manager interested in the opportunity to gain new qualifications for free!
State Fund for Rehabilitation of Disabled People
The program is implemented with funds from the State Fund for Rehabilitation of Disabled People. The main objective of the project is to help people with disabilities obtain higher education by subsidizing the cost of education – funds can be obtained for, among other things, undergraduate, graduate, long-cycle graduate studies, and postgraduate studies.
Polish Agency for Enterprise Development (PARP)
The Development Services Base makes it possible to freely choose the entity with which entrepreneurs and their employees will improve their competencies. The database allows you to easily and quickly find development services that meet your needs. Using the Database, you can improve your competencies, change the direction of your career, and make passion the source of your income.