Seksuologia Kliniczna
Health sciences
Duration of study:
1 year (2 semesters)
Language:
polish
Main objectives
of the program
- rozszerzanie i pogłębianie wiedzy w dziedzinie seksuologii,
- przekazanie zasad stosowania nowoczesnych narzędzi związanych z psychofizjologią oraz metod psychoterapeutycznych,
- przygotowanie do diagnostyki zaburzeń,
- ukształtowanie praktycznych umiejętności w formułowaniu przypadków w różnych podejściach psychologicznych.
Career prospects
Absolwenci podyplomowych studiów seksuologia mogą być zatrudniani w poradnictwie seksuologicznym, gabinetach psychoterapii indywidualnej i małżeńskiej, poradniach zdrowia psychicznego, prywatnej praktyce psychoterapeutycznej, szpitalach, telefonach zaufania, centrach pomocy rodzinie, zespołach leczenia środowiskowego, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, rodzinnych ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych, czy w prowadzeniu szkoleń.
Ukończenie studiów umożliwia ubieganie się o Certyfikat Seksuologa Klinicznego. Zgodnie z “Regulaminem uzyskiwania certyfikatu seksuologa klinicznego” nadawanego przez Polskie Towarzystwo Seksuologiczne zaliczenie 100 godzin kwalifikowanych szkoleń seksuologicznych w formie studiów podyplomowych zapewnia absolwentowi 100 punktów na 250 obowiązkowych wymaganych przy wszczęciu procedury uzyskania Certyfikatu Seksuologa Klinicznego i na 1000 obowiązkowych wymaganych w procedurze uzyskania Certyfikatu Seksuologa Klinicznego.
This program
is for you if:
- Posiadasz wykształcenie wyższe
- Wypełnisz formularz zgłoszeniowy on-line
What will you
gain?
Kończąc nasze studia uzyskasz następujące dyplomy i upoważnienia
Świadectwo
ukończenia studiów podyplomowych
Dyplom
ukończenia studiów podyplomowych w języku angielskim
Curriculum and structure
Celem studiów “Seksuologia kliniczna” jest przekazanie wiedzy oraz nauczenie umiejętności z zakresu prawidłowego diagnozowania zaburzeń seksualnych oraz skutecznego ich leczenia. Przygotowują one absolwentów do udzielania pomocy osobom indywidualnym lub parom z problemami seksualnymi.
A. Postawienie diagnozy klinicznej lub opis problemu seksualnego:
- wywiad seksuologiczny (opis problemu seksualnego przez pacjenta, opis problemu przez partnera seksualnego pacjenta, wywiad dotyczący popędu seksualnego oraz podniecenia seksualnego, wywiad dotyczący orgazmu, aktywności seksualnej, preferencji seksualnych, a także tożsamości płciowej),
- bezpośrednia obserwacja zachowania seksualnego pacjenta (bezpośrednia obserwacja przez terapeutę, analiza materiały nagranego na taśmę video),
- badania kwestionariuszowe (kwestionariusz do badania seksualności mężczyzn-KSM, kobiet-KSK, kwestionariusz do badania transseksualizmu oraz inne, własny pisemny raport pacjenta, zapoznanie się z dostępną dokumentacją medyczną, psychologiczną lub inna dotyczącą diagnozowanego pacjenta, badania fizykalne).
B. Ustalenie etiologii zaburzenia (diagnostyka różnicowa psychogennych i objawowych zaburzeń seksualnych):
- wywiad psychospołeczny (dom rodzinny, rozwój psychospołeczny, rozwój seksualny, doświadczenie seksualne, związki partnerskie, małżeństwa, aktywność seksualna),
- badania testowe (MMPO, testy projekcyjne(TAT, Rorshach), skala depresji Becka oraz inne),
- obserwacja psychologiczna,
- diagnostyka medyczna (wywiad lekarski, badania fizykalne, inne specjalistyczne konsultacje, badana laboratoryjne, badania dodatkowe),
- diagnostyka specyficznie seksuologiczna.
C. Propozycja wybranej metody leczenia.
A. Klasyfikacja zaburzeń seksualnych w ICD-10 i DSM IV.
B. Rozwój psychoseksualny człowieka.
C. Etiopatogeneza zaburzeń seksualnych – czynniki predysponujące do zaburzeń seksualnych.
D. Zaburzenia seksualne organiczne a zaburzenia czynnościowe:
- obraz kliniczny,
- objawy świadczące o danym rodzaju zaburzenia,
- odmienne sposoby leczenia.
E. Zaburzenia seksualne kobiet i mężczyzn, zaburzenia diadyczne :
- zaburzenia pożądania,
- podniecenia i orgazmu,
- zaburzenia wiążące się z bólem.
F. Zaburzenia preferencji seksualnych-parafilie:
- fetyszyzm,
- transwestytyzm,
- ekshibicjonizm,
- oglądactwo,
- pedofilia,
- sadomasochizm,
- zoofilia,
- nekrofilia.
A. Omówienie najczęstszych zaburzeń seksualnych i ich przyczyn:
- zaburzenia somatyczne,
- zaburzenia psychiczne,
- zaburzenia psychosomatyczne u kobiet i u mężczyzn.
B. Metody psychoterapeutyczne w leczeniu zaburzeń seksualnych:
- psychoterapia wspierająca,
- psychoterapia związana z zachowanie (behawioralna),
- psychoterapia pary (systemowa),
- programy terapii partnerskiej,
- terapia indywidualna (techniki werbalne, metody behawioralne, ćwiczenia poznawania własnego ciała).
A. Kobiecość i męskość – w ujęciu: biologicznym, kulturowym, psychologicznym.
B. Uprzedzenia i stereotypy związane z płcią.
C. Zmiany w pojmowaniu płciowości we współczesnej kulturze popularnej:
- prezentacje kobiecości/męskości w filmie, reklamie, modzie, czasopismach, zabawkach.
D. Zaburzenia w kształtowaniu tożsamości współczesnych kobiet i mężczyzn.
E. Specyfika wychowania chłopców i dziewcząt.
F. Zagrożenia rozwoju wynikające wzorców kultury masowej.
G. Choroby somatyczne a płeć.
A. Podstawowe terminy psychofizjologii seksualnej:
- potencja,
- pobudliwość,
- podniecenie seksualne.
B. Modele ludzkiej seksualności: model hydrauliczny vs model ekologiczny.
C. Interakcja determinant biologicznych, psychologicznych i społecznych jako system warunkujący funkcjonowanie seksualne człowieka.
D. Mechanizmy pobudzania seksualnego:
- rodzaje,
- zasady działania,
- cel biologiczny.
E. Mechanizm stopniowania i kumulowania napięć.
F. Mechanizm skokowego wzrostu napięcia.
G. Mechanizm wprawy.
H. Mechanizm nowości.
I. Mechanizmy neuroendokrynne: wpływ hormonów na wzorce zachowania seksualnego. Różnice wzorców zachowań kobiet i mężczyzn. Różnice wpływu czynności hormonalnej na seksualność w ciągu życia jednostki.
J. Zmiany narządowe towarzyszące każdej z czterech faz reakcji.
K. Typowy sposób reagowania kobiet. Typowy sposób reagowania mężczyzn.
L. Specyfika reagowania kobiet w okresie ciąży i połogu.
A. Wybrane zagadnienia seksuologii kulturowej
B. Socjologia małżeństwa i rodziny
C. Seks a systemy etyczne i prawne
A. Współczesne małżeństwo – z perspektywy naukowej i społecznej
B. Poglądy na temat małżeństwa i funkcjonowania w związkach
C. Teorie i strategie doboru partnerów do związków interpersonalnych i małżeństwa.
D. Wspólne i indywidualne potrzeby partnerów.
E. Fazy rozwoju związków -podstawowe uwarunkowania jakości związku małżeńskiego(składniki miłości Sternberga, wg. Wojciszke).
F. Zasady funkcjonowania związków partnerskich, lęk przed małżeństwem.
G. Cykle życia w rodzinie a rozwój kryzysów w małżeństwie.
H. Problemy dezintegracji rodziny i małżeństwa(konflikty, rozwojowe i ponadnormatywne kryzysy, związki koluzyjne):
- konflikty w związku interpersonalnym(specyfika przebiegu :emocje a przebieg konfliktu, percepcja konfliktu).Przyczyny niepowodzeń w związkach i małżeństwach,
- kryzysy rozwojowe na płaszczyźnie rozwoju rodziny i małżeństwa: narzeczeństwo, wczesne małżeństwo, małżeństwo z jednym dzieckiem i z wieloma dziećmi, małżeństwo z dorastającymi i opuszczającymi dom dziećmi),
- kryzysy ponadnormatywne oparte o patologiczne relacje i elementy przeniesień z rodzin generacyjnych(związki koluzyjne: narcystyczne, analno-sadystyczne, masochistyczne itp.),
- rola choroby w parze małżeńskiej i związku,
- transgeneracyjne przekazy i mity rodzinne –ich rola w patologii związku (praca na genogrami),
- problematyka rozwodu(fazy i specyfika rozwoju i zróżnicowania świata emocji u partnerów w przebiegu różnych faz rozpadu i rozwodu pary małżeńskiej).Praca nad rodziną i problematyka funkcjonowania w roli rodzicielskiej,
- pomoc psychologiczna rodzinie –wybrane elementy psychoterapii systemowej rodzin(wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, główne założenia w nawiązaniu do teorii systemów, podstawowe techniki ,pytania cyrkularne, omówienie cykli życia rodziny .Podstawy metody genogramu rodziny.
I. Diagnoza i terapia pary małżeńskiej:
- diagnoza pary na podstawie sygnalizowanego przez jej partnerów problemu,
- diagnoza psychometryczna pary małżeńskiej,
- zasadność stosowania terapii małżeńskiej(wskazania i przeciwwskazania,
- powszechne błędy w prowadzeniu terapii małżeństw,
- przebieg procesu terapeutycznego w terapii pary małżeńskiej – podejścia teoretyczne modelujące stosowane strategie i interwencje terapeutyczne,
- pierwsza rozmowa z rodziną i parą(główne zasady, przebieg i interwencje psychologiczne),
- opór jako zjawisko psychologiczne obecne w terapii pary.
A. Zaburzenia lękowe a seksualne:
- przyczyny,
- diagnoza,
- metody pracy.
B. Sformułowanie przypadku w podejściu poznawczo-behawioralnych.
C. Studium przypadku w innych podejściach psychoterapeutycznych.
D. Plan terapii.
E. Rozmowa ze słuchaczami (Dzielenie się indywidualnym doświadczeniem w własnej praktyce).
F. Terapia indywidualna a praca z parą.
G. Współwystępowanie zaburzeń seksualnych z innymi zaburzeniami psychicznymi: prawidłowa diagnoza i sposoby leczenia.
A. Czynniki determinujące postawy i zachowania seksualne.
B. Zasoby własne a podejmowanie ról społecznych.
C. Świadomość znaczenia doświadczeń traumatyzujących na rozwój psychoseksualny.
D. Różnice motywów podejmowania zachowań seksualnych.
E. Wpływ rozwoju psychoseksualnego na funkcjonowanie seksualne w życiu dorosłym.
A. Psychologiczne podstawy etyki.
B. Etyka jako nauka. Model decyzji etycznych.
C. Korporacje zawodowe i ich etyka.
D. Opinia społeczna na temat zawodów zaufania publicznego.
E. Cechy zawodu zaufania społecznego.
F. Kodeksy etyczne: ich struktura i treść.
- Podstawowe wymagania wobec kodeksów.
- Struktura kodeksów.
- Przysięga Hipokratesa.
G. Podstawowe zasady działalności zawodowej psychologa.
H. Prawa podstawowe. Zgoda oparta na wiedzy. Relacje. Konflikt interesów. Podwójne relacje.
Warunkiem ukończenia jest: 80% obecności na zajęciach, aktywne uczestniczenie w zorganizowanych zajęciach oraz uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu końcowego.
Lecturers
dr Marta Rawińska
dr Magdalena Smaś-Myszczyszyn
dr Anna Czyżkowska
mgr Małgorzata Pogorzelska
Jestem z zawodu prawnikiem. Studia ukończyłem w 2005r. i od tego czasu zdobywam doświadczenie zawodowe pracując głownie w Sądach różnych szczebli. W roku 2013 zdałem egzamin sędziowski w Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury. Nominację na stanowisko Sędziego otrzymałem w sierpniu 2016r. W okresie kształcenia oraz pracy zawodowej, prowadziłem zajęcia dla absolwentów szkół z zakresu znajomości podstaw prawa. Od października 2021r. pełnię funkcję Przewodniczącego Wydziału I Cywilnego Sądu Rejonowego w Myślenicach. Jako prawnik, stale podnoszę swoje kwalifikacje zawodowe uczestnicząc w licznych szkoleniach organizowanych przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury. Dodatkowo byłem uczestnikiem kursu organizowanego przez SDA, przygotowującego do wykonywania zawodu data science, co mam nadzieje pozwoli w przyszłości tworzyć rozwiązania informatyczne dla mojego zawodu. Jestem też aktywnym członkiem Stowarzyszenia Sędziów Polskich Iustitia, walczącego o niezależność sądownictwa. Tematyka prowadzonego szkolenia jest mi szczególnie bliska z uwagi na zawód jaki wykonuje moja żona. Wielokrotne konsultacje związane z regulacjami prawnymi dotyczącymi wykonywanego przez nią oraz jej zespół, zawodu psychoterapeuty i seksuologa, przyczyniły się do głębokiej analizy przepisów prawa regulujących funkcjonowanie tych zawodów i stworzenia swoistego kompendium wiedzy prawnej.
Considering individual approaches to the needs of the Students, the University reserves the right to make changes to the program in accordance with their professional background, preparation, and interests. These changes can affect up to 25% of the curriculum.
We are open to suggestions regarding the implementation of the program. Together, we create our future.
The presented offer is for information purposes only and does not constitute a commercial offer within the meaning of art. 66 §1 of the Civil Code.
Fees
| Registration | Annual (1 installment) |
Per semester (2 installments) |
Monthly (10 installments) |
|---|---|---|---|
| 250 PLN | 5000 zł | 3000 zł | 700 zł |
Bank account number: 10 1130 1017 0020 1508 9720 0001
Transfer description: first name, last name, field of study
Discounts
-
-20% FOR GRADUATES
who graduated from UEHS within the last year.
-
-10% DISCOUNT FOR GRADUATES
who graduated from UEHS more than a year ago.
-
EDUCATION VOUCHER
Familiarize yourself with the terms of receiving vouchers (PDF, 200 KB).
External funding
Starting a postgraduate program does not have to be a financial burden. Getting funding for postgraduate studies is easier than you might think. Here are some of the available programs that you can take advantage of and complete your postgraduate studies at very attractive financial terms, with up to 100% funding. All you have to do is choose the best program for you, apply and start your postgraduate studies at the University of Economics and Human Sciences in Warsaw.
Please note that each participant individually contacts the project operator of a particular project to familiarize themselves with its terms and conditions. The project operators have their own regulations and accounting systems. After signing an agreement with an operator for a given service, contact the UEHS Postgraduate Education Center to provide the necessary documents and information.
The “OPEN” project
The initiative is co-financed by the European Social Fund and implemented by the Enterprise Development Foundation. The “Open” project is an offer of an interest-free loan for individuals who wish to expand their horizons. The loan can be used to complete courses, postgraduate studies, internships, and placements. Moreover – obtaining a postgraduate certificate gives you a chance to redeem part of the amount!
Scholarship of the Labor Office of the Capital City of Warsaw to fund postgraduate studies
The project is aimed at the unemployed and individuals over 45 years of age. The City Council can finance the cost of postgraduate studies, up to PLN 4000. Similar programs are available at Labor Offices across the country – we encourage you to search for information on what your hometown has to offer.
National Educational Fund
The fund provides up to 100% funding for postgraduate studies. Any employer can apply for funds to provide education for their employees. The subsidy can be provided for postgraduate or MBA studies – all that is required is that the employer takes the initiative or gives permission for the employee to start postgraduate studies. If you seek growth – get your manager interested in the opportunity to gain new qualifications for free!
State Fund for Rehabilitation of Disabled People
The program is implemented with funds from the State Fund for Rehabilitation of Disabled People. The main objective of the project is to help people with disabilities obtain higher education by subsidizing the cost of education – funds can be obtained for, among other things, undergraduate, graduate, long-cycle graduate studies, and postgraduate studies.
Polish Agency for Enterprise Development (PARP)
The Development Services Base makes it possible to freely choose the entity with which entrepreneurs and their employees will improve their competencies. The database allows you to easily and quickly find development services that meet your needs. Using the Database, you can improve your competencies, change the direction of your career, and make passion the source of your income.