Seksuologia Kliniczna
Nauki o zdrowiu
Czas trwania:
1 rok (2 semestry)
Język studiów:
polski
Główne
założenia programu
- rozszerzanie i pogłębianie wiedzy w dziedzinie seksuologii,
- przekazanie zasad stosowania nowoczesnych narzędzi związanych z psychofizjologią oraz metod psychoterapeutycznych,
- przygotowanie do diagnostyki zaburzeń,
- ukształtowanie praktycznych umiejętności w formułowaniu przypadków w różnych podejściach psychologicznych.
Perspektywy zawodowe
Absolwenci podyplomowych studiów seksuologia mogą być zatrudniani w poradnictwie seksuologicznym, gabinetach psychoterapii indywidualnej i małżeńskiej, poradniach zdrowia psychicznego, prywatnej praktyce psychoterapeutycznej, szpitalach, telefonach zaufania, centrach pomocy rodzinie, zespołach leczenia środowiskowego, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, rodzinnych ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych, czy w prowadzeniu szkoleń.
Ukończenie studiów umożliwia ubieganie się o Certyfikat Seksuologa Klinicznego. Zgodnie z „Regulaminem uzyskiwania certyfikatu seksuologa klinicznego” nadawanego przez Polskie Towarzystwo Seksuologiczne zaliczenie 100 godzin kwalifikowanych szkoleń seksuologicznych w formie studiów podyplomowych zapewnia absolwentowi 100 punktów na 250 obowiązkowych wymaganych przy wszczęciu procedury uzyskania Certyfikatu Seksuologa Klinicznego i na 1000 obowiązkowych wymaganych w procedurze uzyskania Certyfikatu Seksuologa Klinicznego.
Ten program
jest dla Ciebie, jeśli:
- Posiadasz wykształcenie wyższe
- Wypełnisz formularz zgłoszeniowy on-line
Co
zyskasz?
Kończąc nasze studia uzyskasz następujące dyplomy i upoważnienia
Świadectwo
ukończenia studiów podyplomowych
Dyplom
ukończenia studiów podyplomowych w języku angielskim
Program i struktura studiów
Celem studiów „Seksuologia kliniczna” jest przekazanie wiedzy oraz nauczenie umiejętności z zakresu prawidłowego diagnozowania zaburzeń seksualnych oraz skutecznego ich leczenia. Przygotowują one absolwentów do udzielania pomocy osobom indywidualnym lub parom z problemami seksualnymi.
A. Postawienie diagnozy klinicznej lub opis problemu seksualnego:
- wywiad seksuologiczny (opis problemu seksualnego przez pacjenta, opis problemu przez partnera seksualnego pacjenta, wywiad dotyczący popędu seksualnego oraz podniecenia seksualnego, wywiad dotyczący orgazmu, aktywności seksualnej, preferencji seksualnych, a także tożsamości płciowej),
- badania kwestionariuszowe (kwestionariusz do badania seksualności mężczyzn-KSM, kobiet-KSK, kwestionariusz do badania transseksualizmu oraz inne, własny pisemny raport pacjenta, zapoznanie się z dostępną dokumentacją medyczną, psychologiczną lub inna dotyczącą diagnozowanego pacjenta, badania fizykalne).
B. Ustalenie etiologii zaburzenia (diagnostyka różnicowa psychogennych i objawowych zaburzeń seksualnych):
- wywiad psychospołeczny (dom rodzinny, rozwój psychospołeczny, rozwój seksualny, doświadczenie seksualne, związki partnerskie, małżeństwa, aktywność seksualna),
- badania testowe (MMPO, testy projekcyjne(TAT, Rorshach), skala depresji Becka oraz inne),
- obserwacja psychologiczna,
- diagnostyka medyczna (wywiad lekarski, badania fizykalne, inne specjalistyczne konsultacje, badana laboratoryjne, badania dodatkowe),
- diagnostyka specyficznie seksuologiczna.
C. Propozycja wybranej metody leczenia.
A. Klasyfikacja zaburzeń seksualnych w ICD-10 i DSM IV.
B. Rozwój psychoseksualny człowieka.
C. Etiopatogeneza zaburzeń seksualnych – czynniki predysponujące do zaburzeń seksualnych.
D. Zaburzenia seksualne organiczne a zaburzenia czynnościowe:
- obraz kliniczny,
- objawy świadczące o danym rodzaju zaburzenia,
- odmienne sposoby leczenia.
E. Zaburzenia seksualne kobiet i mężczyzn, zaburzenia diadyczne :
- zaburzenia pożądania,
- podniecenia i orgazmu,
- zaburzenia wiążące się z bólem.
F. Zaburzenia preferencji seksualnych-parafilie:
- fetyszyzm,
- transwestytyzm,
- ekshibicjonizm,
- oglądactwo,
- pedofilia,
- sadomasochizm,
- zoofilia,
- nekrofilia.
A. Omówienie najczęstszych zaburzeń seksualnych i ich przyczyn:
- zaburzenia somatyczne,
- zaburzenia psychiczne,
- zaburzenia psychosomatyczne u kobiet i u mężczyzn.
B. Metody psychoterapeutyczne w leczeniu zaburzeń seksualnych:
- psychoterapia wspierająca,
- psychoterapia związana z zachowanie (behawioralna),
- psychoterapia pary (systemowa),
- programy terapii partnerskiej,
- terapia indywidualna (techniki werbalne, metody behawioralne, ćwiczenia poznawania własnego ciała).
A. Kobiecość i męskość – w ujęciu: biologicznym, kulturowym, psychologicznym.
B. Uprzedzenia i stereotypy związane z płcią.
C. Zmiany w pojmowaniu płciowości we współczesnej kulturze popularnej:
- prezentacje kobiecości/męskości w filmie, reklamie, modzie, czasopismach, zabawkach.
D. Zaburzenia w kształtowaniu tożsamości współczesnych kobiet i mężczyzn.
E. Specyfika wychowania chłopców i dziewcząt.
F. Zagrożenia rozwoju wynikające wzorców kultury masowej.
G. Choroby somatyczne a płeć.
A. Podstawowe terminy psychofizjologii seksualnej:
- potencja,
- pobudliwość,
- podniecenie seksualne.
B. Modele ludzkiej seksualności: model hydrauliczny vs model ekologiczny.
C. Interakcja determinant biologicznych, psychologicznych i społecznych jako system warunkujący funkcjonowanie seksualne człowieka.
D. Mechanizmy pobudzania seksualnego:
- rodzaje,
- zasady działania,
- cel biologiczny.
E. Mechanizm stopniowania i kumulowania napięć.
F. Mechanizm skokowego wzrostu napięcia.
G. Mechanizm wprawy.
H. Mechanizm nowości.
I. Mechanizmy neuroendokrynne: wpływ hormonów na wzorce zachowania seksualnego. Różnice wzorców zachowań kobiet i mężczyzn. Różnice wpływu czynności hormonalnej na seksualność w ciągu życia jednostki.
J. Zmiany narządowe towarzyszące każdej z czterech faz reakcji.
K. Typowy sposób reagowania kobiet. Typowy sposób reagowania mężczyzn.
L. Specyfika reagowania kobiet w okresie ciąży i połogu.
A. Wybrane zagadnienia seksuologii kulturowej
B. Socjologia małżeństwa i rodziny
C. Seks a systemy etyczne i prawne
A. Współczesne małżeństwo – z perspektywy naukowej i społecznej
B. Poglądy na temat małżeństwa i funkcjonowania w związkach
C. Teorie i strategie doboru partnerów do związków interpersonalnych i małżeństwa.
D. Wspólne i indywidualne potrzeby partnerów.
E. Fazy rozwoju związków -podstawowe uwarunkowania jakości związku małżeńskiego(składniki miłości Sternberga, wg. Wojciszke).
F. Zasady funkcjonowania związków partnerskich, lęk przed małżeństwem.
G. Cykle życia w rodzinie a rozwój kryzysów w małżeństwie.
H. Problemy dezintegracji rodziny i małżeństwa(konflikty, rozwojowe i ponadnormatywne kryzysy, związki koluzyjne):
- konflikty w związku interpersonalnym(specyfika przebiegu :emocje a przebieg konfliktu, percepcja konfliktu).Przyczyny niepowodzeń w związkach i małżeństwach,
- kryzysy rozwojowe na płaszczyźnie rozwoju rodziny i małżeństwa: narzeczeństwo, wczesne małżeństwo, małżeństwo z jednym dzieckiem i z wieloma dziećmi, małżeństwo z dorastającymi i opuszczającymi dom dziećmi),
- kryzysy ponadnormatywne oparte o patologiczne relacje i elementy przeniesień z rodzin generacyjnych(związki koluzyjne: narcystyczne, analno-sadystyczne, masochistyczne itp.),
- rola choroby w parze małżeńskiej i związku,
- transgeneracyjne przekazy i mity rodzinne –ich rola w patologii związku (praca na genogrami),
- problematyka rozwodu(fazy i specyfika rozwoju i zróżnicowania świata emocji u partnerów w przebiegu różnych faz rozpadu i rozwodu pary małżeńskiej).Praca nad rodziną i problematyka funkcjonowania w roli rodzicielskiej,
- pomoc psychologiczna rodzinie –wybrane elementy psychoterapii systemowej rodzin(wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, główne założenia w nawiązaniu do teorii systemów, podstawowe techniki ,pytania cyrkularne, omówienie cykli życia rodziny .Podstawy metody genogramu rodziny.
I. Diagnoza i terapia pary małżeńskiej:
- diagnoza pary na podstawie sygnalizowanego przez jej partnerów problemu,
- diagnoza psychometryczna pary małżeńskiej,
- zasadność stosowania terapii małżeńskiej(wskazania i przeciwwskazania,
- powszechne błędy w prowadzeniu terapii małżeństw,
- przebieg procesu terapeutycznego w terapii pary małżeńskiej – podejścia teoretyczne modelujące stosowane strategie i interwencje terapeutyczne,
- pierwsza rozmowa z rodziną i parą(główne zasady, przebieg i interwencje psychologiczne),
- opór jako zjawisko psychologiczne obecne w terapii pary.
Zajęcia mają na celu zapoznanie słuchaczy z metodą dialogu sokratejskiego jako narzędziem wspierającym proces terapeutyczny w seksuologii klinicznej. Uczestnicy nauczą się, jak poprzez podważanie automatycznych przekonań i schematów myślowych rozwijać głębsze rozumienie problemów pacjenta. Przedmiot łączy perspektywę filozoficzną i psychologiczną, oferując również możliwość wykorzystania techniki w pracy własnej i refleksji zawodowej. Zajęcia mają charakter konwersatoryjno-warsztatowy.
A. Zaburzenia lękowe a seksualne:
- przyczyny,
- diagnoza,
- metody pracy.
B. Sformułowanie przypadku w podejściu poznawczo-behawioralnych.
C. Studium przypadku w innych podejściach psychoterapeutycznych.
D. Plan terapii.
E. Rozmowa ze słuchaczami (Dzielenie się indywidualnym doświadczeniem w własnej praktyce).
F. Terapia indywidualna a praca z parą.
G. Współwystępowanie zaburzeń seksualnych z innymi zaburzeniami psychicznymi: prawidłowa diagnoza i sposoby leczenia.
A. Czynniki determinujące postawy i zachowania seksualne.
B. Zasoby własne a podejmowanie ról społecznych.
C. Świadomość znaczenia doświadczeń traumatyzujących na rozwój psychoseksualny.
D. Różnice motywów podejmowania zachowań seksualnych.
E. Wpływ rozwoju psychoseksualnego na funkcjonowanie seksualne w życiu dorosłym.
A. Psychologiczne podstawy etyki.
B. Etyka jako nauka. Model decyzji etycznych.
C. Korporacje zawodowe i ich etyka.
D. Opinia społeczna na temat zawodów zaufania publicznego.
E. Cechy zawodu zaufania społecznego.
F. Kodeksy etyczne: ich struktura i treść.
- Podstawowe wymagania wobec kodeksów.
- Struktura kodeksów.
- Przysięga Hipokratesa.
G. Podstawowe zasady działalności zawodowej psychologa.
H. Prawa podstawowe. Zgoda oparta na wiedzy. Relacje. Konflikt interesów. Podwójne relacje.
Warunkiem ukończenia jest: 80% obecności na zajęciach, aktywne uczestniczenie w zorganizowanych zajęciach oraz uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu końcowego.
Wykładowcy kierunku
dr Magdalena Smaś-Myszczyszyn
dr Anna Czyżkowska
mgr Małgorzata Pogorzelska
Jestem z zawodu prawnikiem. Studia ukończyłem w 2005r. i od tego czasu zdobywam doświadczenie zawodowe pracując głownie w Sądach różnych szczebli. W roku 2013 zdałem egzamin sędziowski w Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury. Nominację na stanowisko Sędziego otrzymałem w sierpniu 2016r. W okresie kształcenia oraz pracy zawodowej, prowadziłem zajęcia dla absolwentów szkół z zakresu znajomości podstaw prawa. Od października 2021r. pełnię funkcję Przewodniczącego Wydziału I Cywilnego Sądu Rejonowego w Myślenicach. Jako prawnik, stale podnoszę swoje kwalifikacje zawodowe uczestnicząc w licznych szkoleniach organizowanych przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury. Dodatkowo byłem uczestnikiem kursu organizowanego przez SDA, przygotowującego do wykonywania zawodu data science, co mam nadzieje pozwoli w przyszłości tworzyć rozwiązania informatyczne dla mojego zawodu. Jestem też aktywnym członkiem Stowarzyszenia Sędziów Polskich Iustitia, walczącego o niezależność sądownictwa. Tematyka prowadzonego szkolenia jest mi szczególnie bliska z uwagi na zawód jaki wykonuje moja żona. Wielokrotne konsultacje związane z regulacjami prawnymi dotyczącymi wykonywanego przez nią oraz jej zespół, zawodu psychoterapeuty i seksuologa, przyczyniły się do głębokiej analizy przepisów prawa regulujących funkcjonowanie tych zawodów i stworzenia swoistego kompendium wiedzy prawnej.
mgr Jolanta Kabata
Mając na uwadze indywidualne podejścia do potrzeb Uczestników, Uczelnia zastrzega prawo do wprowadzania zmian programowych stosownie do profilu zawodowego, przygotowania merytorycznego oraz zainteresowań Uczestników. Zmiany te mogą dotyczyć max. 25% treści programowych.
Studia realizowane są stacjonarnie w weekendy, przy ul. Okopowej 59 w Warszawie.
Podczas realizacji programu studiów jesteśmy otwarci na Państwa sugestie. Razem tworzymy naszą przyszłość.
W trosce o najwyższą jakość kształcenia informujemy, że w ramach realizowanego kierunku studiów podyplomowych dopuszcza się możliwość zaliczania poszczególnych przedmiotów w ramach wybranych modułów tematycznych.
Zaliczenie semestralne ma formę egzaminu w postaci testu wiedzy zgodnego z treściami programowymi.
Wszystkie działania związane z oceną efektów uczenia się realizowane są zgodnie z wytycznymi Uczelni oraz obowiązującymi standardami kształcenia.
Powyższe zarządzenie obowiązuje dla edycji rozpoczynającej się w semestrze zimowym 2025/2026.
Przedstawiona oferta ma charakter informacyjny i nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu cywilnego.
Opłaty za studia
| Wpisowe | Rocznie (1 rata) |
Semestralnie (2 raty) |
Miesięcznie (10 rat) |
|---|---|---|---|
| 300 zł | 6500 zł | 3750 zł | 850 zł |
Numer konta: 10 1130 1017 0020 1508 9720 0001
Tytuł przelewu: imię, nazwisko, kierunek studiów
Promocje
-
-20 % DLA ABSOLWENTÓW,
którzy ukończyli Uniwersytet VIZJA w ciągu ostatniego roku.
-
-10 % DLA ABSOLWENTÓW,
którzy ukończyli Uniwersytet VIZJA w ciągu więcej niż rok.
-
BON EDUKACYJNY
Zapoznaj się z regulaminem otrzymania bonów (plik PDF, 200 KB).
Dofinansowania
Rozpoczęcie studiów podyplomowych nie musi wiązać się z nadszarpnięciem budżetu. Uzyskanie dofinansowania na studia podyplomowe jest łatwiejsze niż mogłoby się wydawać. Poniżej przedstawiamy Państwu kilka dostępnych programów, z których możecie Państwo skorzystać i ukończyć studia podyplomowe na bardzo atrakcyjnych warunkach finansowych, nawet do 100% bez opłat. Wystarczy tylko wybrać program najlepszy do siebie, złożyć wniosek i rozpocząć studia podyplomowe na Uniwersytecie VIZJA.
Uprzejmie informujemy, iż każdy uczestnik indywidualnie kontaktuje się z operatorem danego projektu w celu zapoznania się z zasadami regulaminu. Operatorzy projektu mają własny regulamin i system rozliczeń. Po podpisaniu umowy z operatorem na daną usługę, należy skontaktować się z Kolegium Kształcenia Podyplomowego Uniwersytetu VIZJA w celu przekazania niezbędnych dokumentów i informacji.
Projekt „Open”
Inicjatywa współfinansowania jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i realizowana przez Fundację Rozwoju Przedsiębiorczości. Program „Open” to propozycja nieoprocentowanej pożyczki dla każdego, kto chce się rozwijać. Pożyczkę można przeznaczyć na ukończenie kursów, studiów podyplomowych, staży i praktyk zawodowych. Co więcej – uzyskanie świadectwa ukończenia studiów podyplomowych daje szansę na umorzenie części kwoty!
Stypendium Urzędu Pracy Miasta Stołecznego Warszawa z tytułu dofinansowania do studiów podyplomowych
Projekt skierowany jest do osób bezrobotnych oraz do osób powyżej 45. roku życia. Urząd Miasta może sfinansować koszt studiów podyplomowych nawet do 4000 zł. Podobnymi programami dysponują Urzędy Pracy w całej Polsce – zachęcamy do wyszukania informacji o tym, jaką ofertę przygotowało Państwa rodzinne miasto.
Krajowy Fundusz Szkoleniowy
Fundusz daje możliwość zdobycia nawet 100% dofinansowania na studia podyplomowe. Każdy pracodawca może ubiegać się o środki na podniesienie kwalifikacji swoich pracowników. Dofinansowanie może zostać przekazane na studia podyplomowe lub MBA – wystarczy, że pracodawca wyjdzie z inicjatywą lub wyrazi zgodę na rozpoczęcie studiów podyplomowych przez pracownika. Jeśli chcesz się rozwijać – zainteresuj swojego szefa możliwością zdobycia nowych kwalifikacji za darmo!
Państwowy Fundusz rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
Program jest realizowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Głównym celem projektu jest udzielenie pomocy osobom z niepełnosprawnościami w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym poprzez dofinansowanie kosztów edukacji – środki można zdobyć między innymi na studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie, a także na studia podyplomowe.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP)
Baza Usług Rozwojowych zakłada możliwość swobodnego wyboru podmiotu, z którym przedsiębiorcy i ich pracownicy podniosą swoje kwalifikacje. Baza pozwala w prosty i szybki sposób znaleźć usługi rozwojowe, odpowiadające na potrzeby użytkowników. Korzystając z BUR możesz podnieść kompetencję, zmienić kierunek swojej kariery, a pasję uczynić źródłem swoich dochodów.
Kolegium Kształcenia Podyplomowego dodaje wybrane kierunki do Bazy Usług Rozwojowych, po więcej informacji Zapraszamy do kontaktu z Kolegium Kształcenia Podyplomowego.
Dofinansowanie przez zakład pracy – Akademia Menadżera MŚP
Przedsiębiorstwa (Mikro-, małe i średnie) mogą uzyskać do 80% dofinansowania kosztów studiów podyplomowych dla pracowników zajmujących stanowiska kierownicze
Dofinansowania udzielane są w ramach programu Akademia Menadżera MŚP
- ProcessTeam Sp. z o.o. dla firm z województw: warmińsko-mazurskie, podlaskie, kujawsko-pomorskie, pomorskie
- Krajowa Izba Gospodarcza dla firm z województw: mazowieckie, lubelskie
- Ośrodek Promowania i Wspierania Przedsiębiorczości Rolnej dla firm z województw: małopolskie, podkarpackie, świętokrzyskie. Najbliższy termin naboru wniosków 18 czerwca – 1 lipca 2021 .
- Mielecka Agencja Rozwoju Regionalnego dla firm z województw: małopolskie, podkarpackie, świętokrzyskie. Najbliższy termin naboru wniosków 18 czerwca – 1 lipca 2021.
- Łódzka Izba Przemysłowo – Handlowa dla firm z województw: łódzkie, opolskie i śląskie
- Zakład Doskonalenia Zawodowego w Poznaniu dla firm z województw: wielkopolskie, zachodnio-pomorskie, lubuskie, dolnośląskie.
Regulamin rekrutacji i uczestnictwa w projekcie wraz ze wzorem Formularza zgłoszeniowego przedsiębiorstwa do projektu oraz załącznikami dostępne są w systemie SOPLIN oraz na stronie internetowej Operatora:
- Lidera projektu: https://www.opiwpr.org.pl/projekty/akademia/attachments
- Partnera: https://marr.com.pl/Akademia_3.html
Stypendium Urzędu Pracy m.st. Warszawa
Urząd pracy może sfinansować do 100% kosztów studiów podyplomowych, nie więcej jednak niż 300% przeciętnego wynagrodzenia. Za okres uczestnictwa w zajęciach przewidzianych programem studiów osoba bezrobotna otrzyma stypendium w wysokości 20% zasiłku dla bezrobotnych.
Studia podyplomowe są formą kształcenia, na którą są przyjmowani kandydaci posiadający co najmniej kwalifikacje uzyskane na studiach pierwszego stopnia, zakończone uzyskaniem tytułu zawodowego licencjata lub inżyniera potwierdzone odpowiednim dyplomem. Studia podyplomowe prowadzone są na uczelni, w instytucie naukowym Polskiej Akademii Nauk, instytucie badawczym lub Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego. Studia podyplomowe trwają nie krócej niż dwa semestry i kończą się uzyskaniem kwalifikacji podyplomowych.
Oferta dla Pracodawców
Instytucje kierujące więcej niż jedną osobę na studia podyplomowe w Kolegium Kształcenia Podyplomowego Uniwersytetu VIZJA otrzymują atrakcyjny rabat w wysokości 10%. Zasada rabatu jest następująca: pierwszy pracownik opłaca pełną kwotę, natomiast każdy kolejny pracownik otrzymuje 10% rabatu. Rabat ten przyznawany jest osobno przy naborze zarówno na semestr zimowy, jak i letni. Promocje nie łączą się.
Karta Dużej Rodziny
Posiadacze Karty Dużej Rodziny mają możliwość skorzystania z 5% rabatu na czesne za studia podyplomowe w Kolegium Kształcenia Podyplomowego Uniwersytetu VIZJA. Należy jednak zaznaczyć, że rabaty nie sumują się oraz nie obejmują.
Zniżka dla Pracowników Uniwersytetu VIZJA
Pracownicy Uniwersytetu VIZJA mają możliwość skorzystania z oferty edukacyjnej Kolegium Kształcenia Podyplomowego. Na podstawie zarządzenia Nr 4/09/2023 Dyrektora Generalnego Uniwersytetu VIZJA z dnia 18 września 2023 r. w sprawie przyznawania zniżek w opłacie czesnego na studia pracownikom Uniwersytetu VIZJA lub osobom bliskim pracowników. W przypadku chęci zapoznania się z zarządzeniem prosimy o kontakt: podyplomowe@vizja.pl